Aku@Kosmo – Kaki Komplain (Episod1)

Sapa tak kenal MOHD ZAID OTHMAN huhu macam glamer je aku ni perasan tak sudah hehe. Ye la sebut je nama zaid kat tempat kerja aku dan penduduk kampung Jalan Balam/Kampung Melaka semua akan cakap “oooo budak yang kaki komplain tu”, lantak la apa diorang nak cakap mulut diorang, penat esok senyap la tuh… lain la kalau aku suap nasi kat mulut diorang mau je aku lepuk2 mulut diorang tuh … hehehehe

ok cerita aku kali ni adalah nak tayang kat korang keratan-keratan komplain aku kat akhbar Kosmo 2-3tahun yang lepas. Pertamanya aku komplain pasal sungai depan rumah aku tuh..  ye la mana taknya sungai ngan rumah aku berapa depe je heheheh, tapi sapa suh buat umah tepi sungai kan, bak kata pepatah orang eskimo “kalau takut dilanda banjir, jangan berumah ditepi sungai

snapshot_20081215_7

keratan kosmo Rabu 7 Jun 2006 -

Kuala Lumpur – Bagai telur di hujung tanduk. Ancaman hakisan di Sungai Sering, Batu 9 1/2 disini sudah sampai ke tahap menyukarkan penduduk tidur lena.

Sejak musim tengkujuh bulan lalu, arus deras sungai menghentam tebing dan semakin menghampiri sebahagian daripada 50 rumah penduduk.

Dalam keadaan musim hujan yang belum berakhir, arus deras sungai menjadikan kedudukan tebing sudah berada hanya 5 meter dari rumah.

Tinjauan KOSMO! mendapati kesan hakisan yang teruk juga menjadikan sungai semakin cetek. Seorang penduduk, Mohd Zaid Othman, 22, berkata, apabila hujan lebat, aliran sungai menjadi deras dan ketika itulah hakisan menjadi-jadi.

“Dahulunya sungai ini memang lebar, tetapi sejak teruk dihakis ia kian sempit,” ujarnya.

Zaharah Aluwi, 51, pula memberitahu, masalah ini pernah dirujuk kepada Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), namun masih tiada tindakan diambil.

Dia takut jika masalah itu dibiarkan, bukan sahaja rumah penduduk boleh hanyut air deras, tetapi juga bersama-sama penghuninya sekali.

Masalah tersebut tidak berhenti setakat itu sahaja. Bagi Zulluini Ramli, 46, pula, dasar sungi yang cetek telah menyebabkan risiko banjir kilat.

“Sudah dua kali banjir berlaku tahun ini. Hidup kami diselubungi ketakutan kerana bila hujan kami memerhati sahaja air sungai melimpah melebihi tebing dan memasuki rumah,” katanya.