Masih Dapat Duit Raya?

Macam tak percaya je dikala usia 28 tahun masih dapat duit raya. Tahun ni tak lah banyak sangat duit raya yang aku dapat tapi dalam kemeriahan Aidilfitri pakcik-makcik aku masih tak lupakan anak-anak buahnya yang dah besar panjang ni. Tahun ni dikira balik hari raya pertama aku dapat collection duit raya sebanyak RM73.00 ini baru makcik-pakcik aku yang bagi tu pun ramai lagi yang tak dapat bersua. Alhamdulillah murah rezeki diorang sampai boleh bagi sumbangan duit raya.

Sebenarnya bagi duit raya ni bukan lah satu pekara yang wajib dilakukan bila tibanya Aidilfitri tapi cumalah sekadar suka-suka dan niat untuk bersedekah jika ada rezeki berlebihan. Ada keluarga yang bagi duit raya untuk anak-anak kecil je ada pula bagi untuk orang dewasa macam aku ni. Ikutlah rezeki masing-masing mana yang mampu tu bagi. Niat asal bukanlah nak kumpul duit raya pun sebab aku ni pun dah besau panjang. Malu juga kekadang bila salam mohon kemaafan disamping terima duit raya. Rezeki jangan ditolak kan.. hulur berisi pun aku sebat gak haha..

Thanks sesangat kat makcik-pakcik aku sebab tiap-tiap tahun bagi duit raya. Nilai matawang tak penting asalkan kita dapat berjumpa, bergembira, berziarah dan bermaaf-maafkan dihari yang mulia ni kan.. :)

 

Kakitangan Awam Dapat RM500 Duit Raya, Aku Dapat RM509.13 Duit Nuffnang!

Tahniah kepada semua kakitangan awam dan pesara-perasa kerajaan (Mak jangan lupa belanje) sebab dapat duit raya tahun ni dari Kerajaan Malaysia. Wahhh RM500 tu bukan sikit-sikit tau, baiknya hati PM kita… ini barulah dikatakan 1Malaysia.. Peliklah aku ada juga orang yang tak bersyukur dapat duit terpijak macam ni kan.. ada lah telinga aku dengar diorang membebel sebab dapat RM500 je… korang ingat RM500 tu ciput ke hah?.. makcik cleaner tempat aku bekerja tu gaji dia tak sampai pun RM500 tapi dia tetap bersyukur pada rezeki Allah.. huhu orang cakap duit jangan tamak. Aku nak nasihatkanlah kat korang semua kalau dah dapat duit tu nanti janganlah terlalu boros ye, nak beli kuih raya lah, baju raya lah.. beli itu ini lah… kalau boleh simpanlah sikit dalam bank untuk kegunaan emergency ke nanti.. pasti lepas raya nanti korang bengkok kan nak bayar hutang… so duit ni gunakanlah sebaik yang mungkin.. jimat cermat itukan amalan mulia..

KUALA LUMPUR, 25 Ogos — Lebih 1.24 juta petugas awam dan 590,000 pesara kerajaan mendapat durian runtuh apabila kerajaan hari ini mengumumkan akan membayar Bantuan Khas Kewangan sebanyak RM500.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata dalam satu kenyataan hari ini bahawa bayaran itu adalah untuk petugas dalam Gred 1 hingga 54 dan pesara kerajaan dan akan dibuat sebelum 1 Syawal.

“Keputusan ini diambil setelah mengambil kira kebajikan kakitangan awam dan pesara Kerajaan terutamanya bagi meringankan beban kos persediaan bagi menyambut Hari Raya Aidilfitri,” kata Najib yang juga Menteri Kewangan.

Menurut beliau bayaran itu melibatkan perbelanjaan sebanyak RM934.6 juta iaitu RM639.6 juta bagi petugas awam dan RM295 juta bagi pesara.

Dalam pada itu, Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) dan Persatuan Pesara Kerajaan berterima kasih kepada kerajaan atas pemberian bantuan khas kewangan RM500 kepada penjawat awam dan golongan pesara seperti yang diumumkan hari ini.

Presiden Cuepacs Omar Osman berkata pemberian bantuan khas kewangan bagi Gred 1 hingga 54 dan pesara kerajaan itu akan meringankan beban mereka ketika menyambut Aidilfitri bulan depan.

“Kami berterima kasih kepada kerajaan atas pemberian itu, ini sebagai bantuan sumbangan perayaan yang bakal menjelang.

“Kami sebelum ini memohon bonus sekurang-kurang RM1,000 atau dua bulan gaji kepada semua penjawat awam,” kata ketika dihubungi Bernama, di sini hari ini.

Beliau juga berharap kerajaan akan mempertimbangkan bonus yang lebih tinggi pada pembentangan Bajet 2011 pada 15 Oktober ini.

Sementara itu, Presiden Persatuan Pesara Kerajaan Datuk Paduka Raja Wan Mahmood Pawanteh berkata pihaknya amat berpuas hati kerana golongan pesara tidak dipinggirkan.

“Kita ucapkan terima kasih dan menghargai keprihatinan Perdana Menteri yang mana setiap kali pemberian bonus atau bantuan khas, kerajaan tidak melupakan golongan pesara yang telah berkhidmat kepada negara,” katanya.

Raja Wan Mahmood berkata pemberian itu menunjukkan keprihatinan Najib terhadap golongan pesara selain meringankan beban yang ditanggung oleh golongan berpendapatan rendah. — Bernama

Apalah nasib aku ni yang berkerja swasta tak dapat apa pun, melopong je tengok kengkawan yang kerja kerajaan shopping sakan untuk hari raya tak berapa lama lagi. Tapi tak apalah tak ada rezeki la tuh untuk aku nih.. selalu company tempat aku bekerja tu kasi bonus masa Gong Xi Fa Cai..  baguslah juga tak dapat duit sekarang sebab kalau dapat nanti gerenti habis licin aku kerjakan… hahahaha…

Disebabkan aku amat terasa dengan penjawat jawatan kerajaan yang dapat durian runtuh duit berkepuk-kepuk tu.. aku sedapkan hati aku dengan meng’Cash-outkan duit Nuffnang aku yang terkumpul sebanyak RM509.13, hahahaha… walaupun tak banyak untuk bulan ni tapi boleh la sikit-sikit untuk backup duit gaji untuk bulan akan datang.. nasib baik duit advertorial dan ada tiga lagi buffered earning yang belum di Meteredkan lagi.. adalah dalam rm200.. tak pe tu simpan kasi banyak lagi hujung tahun baru cashout…

Walaupun Nuffnang Earning aku ni tak sehebat top-top blogger yang lain tapi aku bersyukur sangat.. sebab tanpa Nuffnang ni tak berduitlah aku tiap hujung bulan.. so duit ni nanti aku nak repair kereta dan motor aku yang dah semakin uzur… huhu…

Nota : So makcik pakcik aku yang kerja kerajaan tu apa lagi tahun ni kasi up sikit lah duit raya untuk anak-anak buah yang dah kertu ni yek.. tua-tua gak tapi duit raya jangan lupa diberi tau kat aku nih hehehe..


Raya Eve Dan Pakciku Gila…

Hari raya tahun ni aku rasa macam tak best je… tak ada feel langsung aku nak beraya.. semalam je aku dah kena marah dengan mak aku pasal orang takbir punya pasal… bukan aku tak suka orang bertakbir ke rumah aku… tapi cukuplah dua tahun lepas berapa orang je yang nak bertakbir… boleh dikira dengan jari je… saki bakinya cuma sedara mara terdekat je yang memeriahkan keadaan. Sebab tu aku tak kasi mak aku buat takbir tahun ni… supaya tak nak jadi macam tahun sudah-sudah je…, Alhamdulillah la tahun ni agak ramai juga yang hadir… lebih kurang 15orang… (ramai ke ni?….) ermmm boleh la daripada 5orang je tahun lepas hahahaha….

Selepas orang bertakbir kat rumah aku tadi… aku terus gerak ke rumah nenek, agak jam dah pukul 12 malam, saja je turun rumah nenek sebab rumah aku dengan rumah nenek berapa kilometer je. Sampai kat rumah nenek aku duk borak-borak dengan sepupu sepapat aku macam biasa. Kakak aku bawa juga kawan baru dia untuk diperkenalkan kat sanak saudara… Tiba-tiba pakcik aku yang mentel ni bising-bising kat aku, kemain marah lagi dia sebab kakak aku bawa kawan lelaki….. yang peliknya dia marahkan kakak aku.. tapi aku pula yang jadi mangsa bebelan dia… kalau korang nak tahu dulu pakcik aku ni sihat je.. tapi dia pernah accident kat Kajang, betul-betul depan Shell Kajang, tengkorak kepala pecah… yang peliknya kenapalah dia tak mampos je waktu yek…. mungkin liat sangat kot nyawa dia… ermmmm sekarang ni hidup menyusahkan orang pulak..

Aku bengang betul hari ni… dia dah spoil kan mood raya aku untuk tahun ni…. aku kesian kan nenek je kalau nak diikutkan kepala hangin aku ni, mau je aku lari dari mata diorang… tapi aku tak sampai hati… mereka je lah saudara aku… saudara yang baik-baik…. nenek aku siap paksa aku lagi suh datang beraya kat rumah dia esok…. nasib baik la aku ni jenis cepat cool… kalau tak mau je aku duduk rumah atau bekerja je time raya…

Arhhhhh kenapalah pakcik aku ni start balik perangai pelik dia…. dulu masa aku kecik-kecik pernah juga dia halau aku bila aku duduk rumah nenek. Kalau korang nak tahu dia dulu kemain anti lagi dengan bapak aku…. ntah la apa kes diorang adik beradik… aku malas nak campur sebab masa tu aku kecik lagi…

Tension….tensionnn…. aku tak ada mood nak raya…………………………………!!!!! @!#$!#%$!#