Selamat Menyambut Tahun Baru Cina

Xin Nian Kuai Le… Selamat menyambut Tahun Baru Cina kepada seluruh masyarakat Tionghua terutamanya semua kawan-kawan blogger berbangsa cina yang menyambut dan meraikan perayaan ini pada tahun 2012. 1 Malaysia bermakna semua bangsa bersatu dan memeriahkan lagi perayaan pada tahun Naga ini. Meriah tak doodle Tahun Baru Cina yang aku buat kat atas tu haha.. saja je melukis sebab aku bukannya pandai melukis pun.. tu pun lukis guna Microsoft Excel je.. kalau cantik Alhamdulillah lah.. kalau ramai yang suka nanti aku buat tutorial macam mana nak lukis doodle dengan mudah menggunakan Excel je..

Ok berbalik kepada sambutan Chinese New Year kali ni aku tengok meriah juga. Tahun 2012 merupakan tahun Naga dan menurut Feng Shui, tahun Naga sangat Ong bagi mereka. Kerana tahun Naga menurut kepercayaan merupakan lambang untuk mengecapi kejayaan dan kebahagiaan. Tahun ni merupakan tahun Naga Air dimana dalam zodiak Cina ianya merupakan haiwan ke lima daripada 12 haiwan yang lain. Wahh sorang kawan aku yang berbangsa cina ada cakap, siapa yang lahir tahun Naga ni memang ong lah… dimurahkan rezeki, mendapat kesihatan yang stabil dan bagi yang dah berkahwin memang sesuai untuk buat anak.

 

 

Itu kepercayaan mereka, Jadi kita sebagai masyarakat 1 Malaysia haruslah menghormati setiap budaya, agama dan bangsa setiap masyarakat majmuk di Malaysia ni. Baruah negara kita aman damai dan harmoni. Bak kata PM kita Marilah kita meneruskan tradisi terbaik warga Malaysia dengan berkongsi sambutan dengan semua kaum. Bukalah pintu-pintu kediaman kita kepada semua rakyat Malaysia. Runtuhkanlah tembok-tembok pemisah dan pagar-pagar penghalang dan binalah jambatan penghubung antara hati-hati kita. Dipetik dari http://www.1malaysia.com.my/speeches/perutusan-sambutan-tahun-baru-cina-2012/

 
Continue reading

Selamat Tahun Baru Cina 2011

Selamat tahun baru cina, Gong Xi Fat Choi.. kepada semua kawan-kawan aku yang berbangsa cina dan semua rakyat Malaysia yang merayakannya. Seronok tengok diorang berayakan.. nama pun satu Malaysia jadi gunakanlah saat dan masa ni untuk beriadah bersama keluarga dan keluar beraya ke rumah kawan-kawan berbangsa cina. Aku macam biasalah tiap-tiap tahun raya cina adalah hari bekerja untuk aku dapat triple pay haha.. dasar mata duitan..

Tahun ni difahamkan adalah tahun arnab, mesti tahun ni lebih ong dan bermakna dari tahun-tahun lepas kan.. haha jangan percaya sangat. sebab semua tu datangnya dari tuhan bukan dari arnab tul tak?.. apa-apa pun semoga tahun ni aku terus lebih succes dan terus ceria, gemilang dan terbilang cewah..

Kepada kengkawan aku yang berbangsa cina, apa lagi korang jangan lupa angpow aku yek. Tahun ni aku nak dua kali ganda dari tahun lepas haha demand tu. Ok lah tak ada nak tulis apa lagi dah.. cuma nak cakap Happy Chinese New Year kat korang semua. dadaaa..

Kakitangan Awam Dapat RM500 Duit Raya, Aku Dapat RM509.13 Duit Nuffnang!

Tahniah kepada semua kakitangan awam dan pesara-perasa kerajaan (Mak jangan lupa belanje) sebab dapat duit raya tahun ni dari Kerajaan Malaysia. Wahhh RM500 tu bukan sikit-sikit tau, baiknya hati PM kita… ini barulah dikatakan 1Malaysia.. Peliklah aku ada juga orang yang tak bersyukur dapat duit terpijak macam ni kan.. ada lah telinga aku dengar diorang membebel sebab dapat RM500 je… korang ingat RM500 tu ciput ke hah?.. makcik cleaner tempat aku bekerja tu gaji dia tak sampai pun RM500 tapi dia tetap bersyukur pada rezeki Allah.. huhu orang cakap duit jangan tamak. Aku nak nasihatkanlah kat korang semua kalau dah dapat duit tu nanti janganlah terlalu boros ye, nak beli kuih raya lah, baju raya lah.. beli itu ini lah… kalau boleh simpanlah sikit dalam bank untuk kegunaan emergency ke nanti.. pasti lepas raya nanti korang bengkok kan nak bayar hutang… so duit ni gunakanlah sebaik yang mungkin.. jimat cermat itukan amalan mulia..

KUALA LUMPUR, 25 Ogos — Lebih 1.24 juta petugas awam dan 590,000 pesara kerajaan mendapat durian runtuh apabila kerajaan hari ini mengumumkan akan membayar Bantuan Khas Kewangan sebanyak RM500.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata dalam satu kenyataan hari ini bahawa bayaran itu adalah untuk petugas dalam Gred 1 hingga 54 dan pesara kerajaan dan akan dibuat sebelum 1 Syawal.

“Keputusan ini diambil setelah mengambil kira kebajikan kakitangan awam dan pesara Kerajaan terutamanya bagi meringankan beban kos persediaan bagi menyambut Hari Raya Aidilfitri,” kata Najib yang juga Menteri Kewangan.

Menurut beliau bayaran itu melibatkan perbelanjaan sebanyak RM934.6 juta iaitu RM639.6 juta bagi petugas awam dan RM295 juta bagi pesara.

Dalam pada itu, Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) dan Persatuan Pesara Kerajaan berterima kasih kepada kerajaan atas pemberian bantuan khas kewangan RM500 kepada penjawat awam dan golongan pesara seperti yang diumumkan hari ini.

Presiden Cuepacs Omar Osman berkata pemberian bantuan khas kewangan bagi Gred 1 hingga 54 dan pesara kerajaan itu akan meringankan beban mereka ketika menyambut Aidilfitri bulan depan.

“Kami berterima kasih kepada kerajaan atas pemberian itu, ini sebagai bantuan sumbangan perayaan yang bakal menjelang.

“Kami sebelum ini memohon bonus sekurang-kurang RM1,000 atau dua bulan gaji kepada semua penjawat awam,” kata ketika dihubungi Bernama, di sini hari ini.

Beliau juga berharap kerajaan akan mempertimbangkan bonus yang lebih tinggi pada pembentangan Bajet 2011 pada 15 Oktober ini.

Sementara itu, Presiden Persatuan Pesara Kerajaan Datuk Paduka Raja Wan Mahmood Pawanteh berkata pihaknya amat berpuas hati kerana golongan pesara tidak dipinggirkan.

“Kita ucapkan terima kasih dan menghargai keprihatinan Perdana Menteri yang mana setiap kali pemberian bonus atau bantuan khas, kerajaan tidak melupakan golongan pesara yang telah berkhidmat kepada negara,” katanya.

Raja Wan Mahmood berkata pemberian itu menunjukkan keprihatinan Najib terhadap golongan pesara selain meringankan beban yang ditanggung oleh golongan berpendapatan rendah. — Bernama

Apalah nasib aku ni yang berkerja swasta tak dapat apa pun, melopong je tengok kengkawan yang kerja kerajaan shopping sakan untuk hari raya tak berapa lama lagi. Tapi tak apalah tak ada rezeki la tuh untuk aku nih.. selalu company tempat aku bekerja tu kasi bonus masa Gong Xi Fa Cai..  baguslah juga tak dapat duit sekarang sebab kalau dapat nanti gerenti habis licin aku kerjakan… hahahaha…

Disebabkan aku amat terasa dengan penjawat jawatan kerajaan yang dapat durian runtuh duit berkepuk-kepuk tu.. aku sedapkan hati aku dengan meng’Cash-outkan duit Nuffnang aku yang terkumpul sebanyak RM509.13, hahahaha… walaupun tak banyak untuk bulan ni tapi boleh la sikit-sikit untuk backup duit gaji untuk bulan akan datang.. nasib baik duit advertorial dan ada tiga lagi buffered earning yang belum di Meteredkan lagi.. adalah dalam rm200.. tak pe tu simpan kasi banyak lagi hujung tahun baru cashout…

Walaupun Nuffnang Earning aku ni tak sehebat top-top blogger yang lain tapi aku bersyukur sangat.. sebab tanpa Nuffnang ni tak berduitlah aku tiap hujung bulan.. so duit ni nanti aku nak repair kereta dan motor aku yang dah semakin uzur… huhu…

Nota : So makcik pakcik aku yang kerja kerajaan tu apa lagi tahun ni kasi up sikit lah duit raya untuk anak-anak buah yang dah kertu ni yek.. tua-tua gak tapi duit raya jangan lupa diberi tau kat aku nih hehehe..