Percutian Ke Semarang Indonesia – Mari Cuba Lumpia Semarang

Kalau melancong ke negara orang memang tak sah kalau tak mencuba makanan yang ada. Di Semarang sempat jugalah merasa makanan unik yang dipanggil Lumpia Semarang ni. Rasanya cukup enak dan rangup makan dengan sos gula merah dan cili padi yang ummppphhhhh…. sodaaaappp…

Lumpia semarang adalah makanan semacam rollade yang berisi rebung, telur, dan daging ayam atau udang.

Cita rasa lumpia semarang adalah perpaduan rasa antara Tionghoa dan Indonesia karena pertama kali dibuat oleh seorang keturunan Tionghoa yang menikah dengan orang Indonesia dan menetap di Semarang, Jawa Tengah. Makanan ini mulai dijajakan dan dikenal di Semarang ketika pesta olahraga GANEFO diselenggarakan pada masa pemerintahan Presiden Soekarno.

rujukan : Wikipedia

Lumpia Semarang banyak terdapat di sekitar Jalan Pandanaran, hanya beberapa minit jalan kali dari Lawang Sewu. Aku tak berapa pasti namanya Lunpia atau Lumpia sebab aku Google semua orang cakap Lumpia tapi kat stall kedai tu tulis Lunpia haha.. apa-apa pun rasanya sama je..

Kalau di Malaysia aku rasa Lumpia ni seakan-akan Popiah. Cuba inti dalamnya special sikit ada Rebung, Telur, Daging Kisar dan udang. So adunan tu digaul-gaul sebati dan dibungkus dengan kulit popiah. Ada 2 jenis satu yang basah dan satu lagi digoreng, jadi aku pilih yang digoreng saja.

Gambar Lumpia Semarang tengah digoreng. Nyam-nyam…

Tadaaa… inilah hasilnya.. Lumpia Semarang seakan-akan dengan popiah goreng di Malaysia. Boleh makan cicah dengan sos manis, jeruk dan cili padi… so sesiapa yang nak try boleh lah datang ke Semarang ya..