Teks Ucapan Perdana Menteri Budget 2013

Rasanya semua rakyat Malaysia berpuas hati lepas mendengar pembentangan Budget 2013 oleh Perdana Menteri YAB Dato’ Sri Mohd Najib Tun Haji Abdul Rasak siang tadi. Ternyata pembentangan kali ini mendapat respon positif dikalangan Masyarakat lebih-lebih lagi bagi mereka yang berpendapatan sederhana. Aku sebagai Rakyat Malaysia amat berbangga dengan Kerajaan Malaysia kerana faham hati budi rakyat. Sekaranglah masanya Kerajaan membalas budi kepada Rakyat.

PS : Tak sabar nak tunggu diskaun duit beli handphone dan BR1M 2.0 (kali ni aku orang bujang pun dapat) Terima kasih PM.

Sumber : http://www.treasury.gov.my/

Continue reading

Terima Kasih Perdana Menteri

Terima kasih Perdana Menteri kita Datuk Seri Najib Razak sebab bagi cuti hari ini 31 Disember 2010 sebagai cuti umum semperna kejayaan sulung pasukan bola sepak kebangsaan pada kejohanan Piala AFF Suzuki 2010. Memang aku dah agak dah PM kita mesti bagi satu hari sebagai cuti umum khas untuk rakyat Malaysia bercuti dan beriadah bersama keluarga lebih-lebih lagi 1 Januari 2011 pun cuti umum jadi bertambah-tambahlah cuti korang kan..

Aku rasa seronok sebab bukan dapat cuti, tapi aku dapat kerja dan hari ini aku bekerja dibayar 3 kali gaji (Triple Pay). Bukan senang nak dapat triple pay ni tau,.. bestlah PM.. thanks ye PM sebab membantu rakyat Malaysia macam saya yang berpendapatan rendah ni. Insyaallah kalau ada bonus nanti saya belanja PM minum teh tarik ye..

Piala Suzuki AFF: PM isytihar Jumaat cuti umum

2010/12/30

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebentar tadi mengumumkan Jumaat ini (31 Disember) sebagai cuti umum sempena kejayaan sulung pasukan bola sepak kebangsaan pada kejohanan Piala AFF Suzuki 2010. – BERNAMA

Apa-apa pun kita ucapkan juga terima kasih kepada pasukan kebangsaan Malaysia dan Coach K.Rajagopal sebab menaikkan nama Malaysia dimata dunia, tanpa anda tiadalah cuti dan triple pay hari ini.. hehehe..

Kakitangan Awam Dapat RM500 Duit Raya, Aku Dapat RM509.13 Duit Nuffnang!

Tahniah kepada semua kakitangan awam dan pesara-perasa kerajaan (Mak jangan lupa belanje) sebab dapat duit raya tahun ni dari Kerajaan Malaysia. Wahhh RM500 tu bukan sikit-sikit tau, baiknya hati PM kita… ini barulah dikatakan 1Malaysia.. Peliklah aku ada juga orang yang tak bersyukur dapat duit terpijak macam ni kan.. ada lah telinga aku dengar diorang membebel sebab dapat RM500 je… korang ingat RM500 tu ciput ke hah?.. makcik cleaner tempat aku bekerja tu gaji dia tak sampai pun RM500 tapi dia tetap bersyukur pada rezeki Allah.. huhu orang cakap duit jangan tamak. Aku nak nasihatkanlah kat korang semua kalau dah dapat duit tu nanti janganlah terlalu boros ye, nak beli kuih raya lah, baju raya lah.. beli itu ini lah… kalau boleh simpanlah sikit dalam bank untuk kegunaan emergency ke nanti.. pasti lepas raya nanti korang bengkok kan nak bayar hutang… so duit ni gunakanlah sebaik yang mungkin.. jimat cermat itukan amalan mulia..

KUALA LUMPUR, 25 Ogos — Lebih 1.24 juta petugas awam dan 590,000 pesara kerajaan mendapat durian runtuh apabila kerajaan hari ini mengumumkan akan membayar Bantuan Khas Kewangan sebanyak RM500.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata dalam satu kenyataan hari ini bahawa bayaran itu adalah untuk petugas dalam Gred 1 hingga 54 dan pesara kerajaan dan akan dibuat sebelum 1 Syawal.

“Keputusan ini diambil setelah mengambil kira kebajikan kakitangan awam dan pesara Kerajaan terutamanya bagi meringankan beban kos persediaan bagi menyambut Hari Raya Aidilfitri,” kata Najib yang juga Menteri Kewangan.

Menurut beliau bayaran itu melibatkan perbelanjaan sebanyak RM934.6 juta iaitu RM639.6 juta bagi petugas awam dan RM295 juta bagi pesara.

Dalam pada itu, Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) dan Persatuan Pesara Kerajaan berterima kasih kepada kerajaan atas pemberian bantuan khas kewangan RM500 kepada penjawat awam dan golongan pesara seperti yang diumumkan hari ini.

Presiden Cuepacs Omar Osman berkata pemberian bantuan khas kewangan bagi Gred 1 hingga 54 dan pesara kerajaan itu akan meringankan beban mereka ketika menyambut Aidilfitri bulan depan.

“Kami berterima kasih kepada kerajaan atas pemberian itu, ini sebagai bantuan sumbangan perayaan yang bakal menjelang.

“Kami sebelum ini memohon bonus sekurang-kurang RM1,000 atau dua bulan gaji kepada semua penjawat awam,” kata ketika dihubungi Bernama, di sini hari ini.

Beliau juga berharap kerajaan akan mempertimbangkan bonus yang lebih tinggi pada pembentangan Bajet 2011 pada 15 Oktober ini.

Sementara itu, Presiden Persatuan Pesara Kerajaan Datuk Paduka Raja Wan Mahmood Pawanteh berkata pihaknya amat berpuas hati kerana golongan pesara tidak dipinggirkan.

“Kita ucapkan terima kasih dan menghargai keprihatinan Perdana Menteri yang mana setiap kali pemberian bonus atau bantuan khas, kerajaan tidak melupakan golongan pesara yang telah berkhidmat kepada negara,” katanya.

Raja Wan Mahmood berkata pemberian itu menunjukkan keprihatinan Najib terhadap golongan pesara selain meringankan beban yang ditanggung oleh golongan berpendapatan rendah. — Bernama

Apalah nasib aku ni yang berkerja swasta tak dapat apa pun, melopong je tengok kengkawan yang kerja kerajaan shopping sakan untuk hari raya tak berapa lama lagi. Tapi tak apalah tak ada rezeki la tuh untuk aku nih.. selalu company tempat aku bekerja tu kasi bonus masa Gong Xi Fa Cai..  baguslah juga tak dapat duit sekarang sebab kalau dapat nanti gerenti habis licin aku kerjakan… hahahaha…

Disebabkan aku amat terasa dengan penjawat jawatan kerajaan yang dapat durian runtuh duit berkepuk-kepuk tu.. aku sedapkan hati aku dengan meng’Cash-outkan duit Nuffnang aku yang terkumpul sebanyak RM509.13, hahahaha… walaupun tak banyak untuk bulan ni tapi boleh la sikit-sikit untuk backup duit gaji untuk bulan akan datang.. nasib baik duit advertorial dan ada tiga lagi buffered earning yang belum di Meteredkan lagi.. adalah dalam rm200.. tak pe tu simpan kasi banyak lagi hujung tahun baru cashout…

Walaupun Nuffnang Earning aku ni tak sehebat top-top blogger yang lain tapi aku bersyukur sangat.. sebab tanpa Nuffnang ni tak berduitlah aku tiap hujung bulan.. so duit ni nanti aku nak repair kereta dan motor aku yang dah semakin uzur… huhu…

Nota : So makcik pakcik aku yang kerja kerajaan tu apa lagi tahun ni kasi up sikit lah duit raya untuk anak-anak buah yang dah kertu ni yek.. tua-tua gak tapi duit raya jangan lupa diberi tau kat aku nih hehehe..


CNY, Bonus & Increment

Yihaaaaa! bestnya dapat bonus dan sedikit increment walaupun dalam keadaan ekonomi tak menentu sekarang ni, nak kata dapat banyak tu tak la tapi aku bersyukur dan anggap itu sebagai rezeki dari Allah. Banyak betul perancangan aku untuk abiskan duit bonus ni salah satunya nak gi Bali (Indonesia) tapi tak tau lagi bila sebab adik aku susah nak dapat cuti la..

Mulanya ingat nak bercuti dalam negeri je tapi sekali sekala apa salahnya bercuti kat luar negara pula kan.. atau pun da tempat-tempat lain yang menarik? ada apa-apa cadangan tak? kalau ada boleh la kongsi ngan zaid ye.

Happy Chinese New Year

Esok tahun baru cina, katanya tahun lembu huhu tak tau la ada ong ke tak hehehe kepada kawan-kawan zaid yang berbangsa cina zaid nak ucapkan selamat tahun baru cina, dan semoga success dalam apa jua yang korang lakukan. so pepaham je la ye nak angpow…