Awalnya Pasang Lagu Raya

Hari ni dapat berita mengejut dari adik aku yang ayah rakannya baru pergi menemui penciptanya yang maha Esa.

Al-fatihah

Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Pontian Johor mengambil masa lebih kurang 3jam perjalanan. Tu pun banyak berhenti-henti di hentian lebuhraya. Maklumlah bulan puasa tenaga tak berapa stabil tambah pula dengan tak cukup tidur dan mengantok.

Dalam perjalanan sudah semestinya kita orang sekeluarga akan pasang frekunsi era.fm ye lah erakan stesen radio no 1 Malaysia. Agak terkejut gak sebab mulai hari ini mereka dah mula pasang lagu-lagu raya.

Kalau sebelum ni tak silap aku paling awal pun stesen radio mainkan lagu raya seminggu sebelum nak raya tapi sekarang dah awal lagi selepas seminggu berpuasa.

Sebenarnya aku sokong sangat setiap stesen radio pasang lagu raya awal kecuali ada lagu yang diselitian dengan takbir raya. Bukan apa, lagu raya ni kalau nak dengar pun setahun sekali je jadi bagus juga kalau pasang awal. Boleh naikkan lagi semangat nak beraya tahun ni.

Kalau boleh harap semua stesen radio tempatan tak kiralah stesen berbahasa melayu, english, tamil, cina pasang lagu raya ni awal. Masa ni jugalah artis-artis kita nak kumpul duit royalty dari hasil putaran dj radio tu.

Semoga tahun ni adalah raya yang lebih bernakna dari tahun-tahun yang lepas. :)

Mari Beramal Bersama Colgate

Salam Ramadhan Al-Mubarak kepada semua muslimin dan muslimat sekalian. Apa khabar kita semua hari ni pastinya Ramadhan kali ini membawa seribu satu erti kemanisan dalam hidup setiap insan. Dalam bulan yang penuh barakah inilah kita sama-sama menambah ilmu dan meningkatkan lagi kebajikan kepada yang memerlukan

Tatkala kita gembira dalam meraikan suasana ramadhan dan Aidilfitri yang bakal kunjung tiba tidak lama lagi. Janganlah kita lupa kepada mereka yang memerlukan bantuan. Setiap insan pastinya ingin merasai saat-saat keriangan yang jarang kita laluli bersama. Dalam kemanisan yang dikecapi janganlah lupa pada insan yang tidak berdaya. Ramai diantara kita sudah bersiap sedia untuk sambutan Aidilfitri tidak lama lagi. Tetapi bagi insan ini mereka menanti belas ikhsan dari segenap masyarakat untuk menghulurkan bantuan.

Saban hari ramai yang tampil kehadapan untuk memberikan tanggungjawab sosial dengan melakukan kerja amal membantu mereka yang memerlukan dari segi sumbangan mahupun tenaga. Tahniah diucapkan kepada Colgate-Palmolive Marketing (Colgate) kerana sekali lagi pada tahun ini menjayakan salah satu kempen amal yang sedang berlangsung iaitu “Mari Beramal Bersama Colgate”. Melalui kempen Mari Beramal Bersama Colgate ini dapat mengumpul dana yang akan disumbangkan kepada 15 rumah anak yatim terpilih daripada Jabatan Kebajikan Masyrakat Malaysia bagi meringankan beban mereka dan menceriakan lagi lebaran yang bakal menjelma tidak lama lagi.

Kempen “Mari Beramal Bersama Colgate” mensasarkan sejumlah RM25,000 sehingga akhir Ramadhan untuk disumbangkan kepada kumpulan sasar yang terlibat. Pengguna harian Colgate khususnya juga dapat bersama-sama membantu kempen ini menerusi pembelian pek amal yang ditawarkan Colgate. Selain itu masyarakat juga boleh menyertai Kempen “Mari Beramal Bersama Colgate” menerusi Facebook www.facebook.com/ColgateMY. Pengguna juga boleh berinteraksi dengan halaman sosial Facebook Colgate untuk meningkatkan jumlah sumbangan kepada kempen ini.

Continue reading

Raya.. Raya.. Duit Raya Lagi..


20110831-005524.jpg

Tahun ni rasa sekejap je berpuasa kan.. Pejam celik dah beraya dah.., yelah kan makin besar panjang ni otak pun dah pandai berfikir. Tiap-tiap tahun sejak aku bekerja kat 7-Eleven ni aku mesti akan bekerja pada musim perayaan. Bukan tak ada niat nak beraya tapi kalau aku ambik cuti pun rugi je sebab kampung aku dekat je so lepas balik bekerja still boleh beraya kat rumah nenek di Kajang.

Tiap-tiap tahun sebut je hari raya pasti aku akan terkenangkan lauk pauk yang nenek dan makcik pakcik aku masak. Time ni lah nak merasa masakan air tangan mereka. Ada yang sedap ada yang masin ada yang tawar hambar tapi tu semua adalah keceriaan yang aku dapat time aidilfitri ni. Bukan senang tau nak dapat makan yang best-best ni..

Masa aku kecik-kecik dulu tibanya hari raya mulalah aku akan pakat dengan para sepupu aku untuk pergi serbu rumah jiran-jiran.. Bukan nak makan pun tapi nak pergi collect duit raya. Ada tu bagi 50 sen je siap kitaorang complain lagi jiran kita orang kedeng. Haha tapi tu dulu lah sekarang ni dah tak de maknanya nak kumpul duit raya lagi. Special sikit buat aku ni walaupun dah besar panjang tapi aku masih terima duit raya. Haha jangan jeles ye makcik pakcik aku memang hartawan.. Walaupun dah berbulu orang cakap tapi masih lagi dapat salam berisi tiap kali hari raya. Terima kasih la kat pakcik makcik dan nenek aku yang sentiasa murah rezeki dan beri duit raya kat anak-anak buahnya ni.

Harap tahun depan still la maintain macam biasa je, kalau boleh duit sampul raya tu up kan sikit untuk tahun depan haha… Apa-apa pun duit raya sekadar pelengkap dan warna warni hari raya. Kalau diorang tak bagi pun aku still nak bersalam dan bermaaf-maafan dengan mereka. Yelah setahun buat dosa pahala manalah tahukan kalau ada terkasar bahasa dan tak hormat mereka yang lebih tua.

Hasihat aku kat adik-adik yang bakal membesar tu janganlah terlalu mengharapkan duit raya tapi kemaafan itu yang paling penting sekali sebenarnya. Lepas minta maaf baru minta duit okey.. Tapi kalau pakcik makcik tu tak bagi duit raya tak payah la nak minta-minta pulak kan.. Cukuplah sekadar apa yang ada.. Diorang dah jamu makanan pun dah memadai tul tak..

Okey ni nak cakap tahun ni aku dapat duit raya RM 63 hengget tau.. Haha banyak tak banyak lah kalau dah tua tua ni pun dapat kan nak cakap apa.. Huhu.. Apa-apa pun aku doakan kepada yang memberi aku duit raya ni sentiasa sihat sejahtera dan sentiasa dimurahkan rezekinya amin…

Selamat Hari Raya & Selamat Hari Merdeka

Dikesempatan ni aku nak ucapkan selamat menyambut Hari Raya & selamat Hari KeMerdekaan yang ke 54 tahun. 1Malaysia Transformasi Berjaya, Rakyat Sejahtera. Kepada yang balik kampung tu berhati-hati dijalan raya ye, pandu cermat jiwa selamat. Kalau aku ada salah dan silap dalam pergaulan semasa event or apa-apa yang menyinggung hati dan perasaan korang aku nak minta maaf dari hujung rambut hinggalah ke hujung kaki. Semoga Aidilfitri ini mengeratkan talian silaturrahim kita sesama insan ye.

[Nota Pendek - Mohdzaid.com]

Update :

Hari ni perasan kat Google ada logo Merdeka Raya punya Doodle … Meriah sakan Google sekarang kan…

20110831-011012.jpg

Selamat Hari Raya – Kad Raya Online Mohdzaid.com

Hari raya bakal menjelma tak lama je lagi.. jadi aku nak ucapkan selamat hari raya kepada kengkawan blog semua yang sentiasa beri sokongan kepada blog mohdzaid.com ni.. disini zaid tujukan kad ucapan hari raya khas untuk anda semua..

Selamat Hari Raya Maaf Zahir Dan Batin kalau ada terkasar bahasa, tersilap tutur kata bila kita berjumpa, tersombong, terhina, terapa sajalah kepada korang semua.. zaid mohon ampun dan maaf ye.. tahun depan buat lagi hehehe..

Hoho kepada sesiapa yang nak hantar kad raya kat zaid boleh berbuat demikian ke admin@mohdzaid.com sekarang pakai online jew.. nak pos setem dah mahal.. :P

// Kad Raya yang simple je.. nak buat yang gempak-gempak tak reti pakai photoshop xoxo //

Kakitangan Awam Dapat RM500 Duit Raya, Aku Dapat RM509.13 Duit Nuffnang!

Tahniah kepada semua kakitangan awam dan pesara-perasa kerajaan (Mak jangan lupa belanje) sebab dapat duit raya tahun ni dari Kerajaan Malaysia. Wahhh RM500 tu bukan sikit-sikit tau, baiknya hati PM kita… ini barulah dikatakan 1Malaysia.. Peliklah aku ada juga orang yang tak bersyukur dapat duit terpijak macam ni kan.. ada lah telinga aku dengar diorang membebel sebab dapat RM500 je… korang ingat RM500 tu ciput ke hah?.. makcik cleaner tempat aku bekerja tu gaji dia tak sampai pun RM500 tapi dia tetap bersyukur pada rezeki Allah.. huhu orang cakap duit jangan tamak. Aku nak nasihatkanlah kat korang semua kalau dah dapat duit tu nanti janganlah terlalu boros ye, nak beli kuih raya lah, baju raya lah.. beli itu ini lah… kalau boleh simpanlah sikit dalam bank untuk kegunaan emergency ke nanti.. pasti lepas raya nanti korang bengkok kan nak bayar hutang… so duit ni gunakanlah sebaik yang mungkin.. jimat cermat itukan amalan mulia..

KUALA LUMPUR, 25 Ogos — Lebih 1.24 juta petugas awam dan 590,000 pesara kerajaan mendapat durian runtuh apabila kerajaan hari ini mengumumkan akan membayar Bantuan Khas Kewangan sebanyak RM500.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata dalam satu kenyataan hari ini bahawa bayaran itu adalah untuk petugas dalam Gred 1 hingga 54 dan pesara kerajaan dan akan dibuat sebelum 1 Syawal.

“Keputusan ini diambil setelah mengambil kira kebajikan kakitangan awam dan pesara Kerajaan terutamanya bagi meringankan beban kos persediaan bagi menyambut Hari Raya Aidilfitri,” kata Najib yang juga Menteri Kewangan.

Menurut beliau bayaran itu melibatkan perbelanjaan sebanyak RM934.6 juta iaitu RM639.6 juta bagi petugas awam dan RM295 juta bagi pesara.

Dalam pada itu, Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) dan Persatuan Pesara Kerajaan berterima kasih kepada kerajaan atas pemberian bantuan khas kewangan RM500 kepada penjawat awam dan golongan pesara seperti yang diumumkan hari ini.

Presiden Cuepacs Omar Osman berkata pemberian bantuan khas kewangan bagi Gred 1 hingga 54 dan pesara kerajaan itu akan meringankan beban mereka ketika menyambut Aidilfitri bulan depan.

“Kami berterima kasih kepada kerajaan atas pemberian itu, ini sebagai bantuan sumbangan perayaan yang bakal menjelang.

“Kami sebelum ini memohon bonus sekurang-kurang RM1,000 atau dua bulan gaji kepada semua penjawat awam,” kata ketika dihubungi Bernama, di sini hari ini.

Beliau juga berharap kerajaan akan mempertimbangkan bonus yang lebih tinggi pada pembentangan Bajet 2011 pada 15 Oktober ini.

Sementara itu, Presiden Persatuan Pesara Kerajaan Datuk Paduka Raja Wan Mahmood Pawanteh berkata pihaknya amat berpuas hati kerana golongan pesara tidak dipinggirkan.

“Kita ucapkan terima kasih dan menghargai keprihatinan Perdana Menteri yang mana setiap kali pemberian bonus atau bantuan khas, kerajaan tidak melupakan golongan pesara yang telah berkhidmat kepada negara,” katanya.

Raja Wan Mahmood berkata pemberian itu menunjukkan keprihatinan Najib terhadap golongan pesara selain meringankan beban yang ditanggung oleh golongan berpendapatan rendah. — Bernama

Apalah nasib aku ni yang berkerja swasta tak dapat apa pun, melopong je tengok kengkawan yang kerja kerajaan shopping sakan untuk hari raya tak berapa lama lagi. Tapi tak apalah tak ada rezeki la tuh untuk aku nih.. selalu company tempat aku bekerja tu kasi bonus masa Gong Xi Fa Cai..  baguslah juga tak dapat duit sekarang sebab kalau dapat nanti gerenti habis licin aku kerjakan… hahahaha…

Disebabkan aku amat terasa dengan penjawat jawatan kerajaan yang dapat durian runtuh duit berkepuk-kepuk tu.. aku sedapkan hati aku dengan meng’Cash-outkan duit Nuffnang aku yang terkumpul sebanyak RM509.13, hahahaha… walaupun tak banyak untuk bulan ni tapi boleh la sikit-sikit untuk backup duit gaji untuk bulan akan datang.. nasib baik duit advertorial dan ada tiga lagi buffered earning yang belum di Meteredkan lagi.. adalah dalam rm200.. tak pe tu simpan kasi banyak lagi hujung tahun baru cashout…

Walaupun Nuffnang Earning aku ni tak sehebat top-top blogger yang lain tapi aku bersyukur sangat.. sebab tanpa Nuffnang ni tak berduitlah aku tiap hujung bulan.. so duit ni nanti aku nak repair kereta dan motor aku yang dah semakin uzur… huhu…

Nota : So makcik pakcik aku yang kerja kerajaan tu apa lagi tahun ni kasi up sikit lah duit raya untuk anak-anak buah yang dah kertu ni yek.. tua-tua gak tapi duit raya jangan lupa diberi tau kat aku nih hehehe..