Realitinya di sini, Inilah Akademi Fantasia

Saban hari tak lengkap kalau dalam kehidupan kita ini ada sifat ingin mengubah cara hidup.  Bukan untuk mengubah takdir tetapi mengambil peluang yang ada dan dijadikan sebagai batu loncatan untuk berjaya.

Seperti bait lirik lagu Menuju Puncak yang dipetik “Bukan mudah menyusur tangga ke angkasa, bukan mudah menggapai mimpi menjadi realiti”. Bukan mudah untuk menggapai impian menjadi kenyataan. Tetapi tuah manusia siapa yang tahu kan, kalau dah rezeki kat situ insya Allah segalanya akan dipermudahkan.

Tak lama lagi #AF2014 akan menemui penonton semua seperti biasa. Kali ini mereka kembali menggempakkan fenomena program realiti tv no1 di Malaysia. Tak seperti tahun transformasi AF2013, kali ini mereka tampil dengan format lama yang lebih mencenggam jiwa. Memang inilah yang dinanti-nantikan. Jadi lepas ni ramailah yang akan menitiskan air mata dengan babak sedih, lucu para peserta. Dikuatintinkan merupakan jalan terbaik bagi mereka di Akademi Fantasia.

Zizan Razak sekali lagi dipilih menjadi pengacara untuk Konsert AF2014 dan pelawak yang meningkat naik namanya iaitu Jihan Muse selaku pengacara Diari yang akan keudara setiap Isnin – Jumaat di Astro RIA dan serentak di Astro Prima dan Astro Maya HD.

Adakah fenomena pada musim Mawi, Zahid dan Hafiz akan memuncak lagi? Sama-sama kita nantikan dan berilah sokongan kepada peserta-peserta mengekspresi bakat yang mereka ada.

Rejab dan Salah Faham.

Sebenarnya tidak terdapat dalil-dalil yang menentukan kelebihan bulan ini. Justeru, dapatlah diringkaskan bahawa bulan ini samalah dengan bulan-bulan lain. Untuk mendapat gambaran ringkas tentang tuntutan al-Sunnah di dalam bulan ini perhatikanlah kenyataan-kenyataan berikut:

1. Al-Quran menjelaskan bahawa bulan Rejab adalah salah satu daripada al-Ashhur al-Hurum (bulan-bulan haram). Firman Allah Ta‘ala (al-Taubah 9:36):
Maksudnya: Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah ugama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang bertaqwa.

Sabda Rasulullah SAW :

الزَّمَانُ قَدْ اسْتَدَارَ كَهَيْئَةِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ السَّنَةُ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ثَلَاثَةٌ مُتَوَالِيَاتٌ ذُو الْقَعْدَةِ وَذُو الْحِجَّةِ وَالْمُحَرَّمُ وَرَجَبُ مُضَرَ الَّذِي بَيْنَ جُمَادَى وَشَعْبَانَ [3]

Maksudnya: Sesungguhnya waktu telah kembali seperti keadaannya pada hari Allah mencipta langit dan bumi. Satu tahun mempunyai 12 bulan. Di kalangannya 4 bulan haram, 3 berterusan; Zul Qi‘dah, Zul Hijjah dan al-Muharram serta Rejab kabilah Mudar di antara Jumada dan Sya‘ban.

2. Tiada solat khas dalam bulan Rejab:

وقال النووي رحمه الله تعالى “واحتج به العلماء على كراهة هذه الصلاة المبتدعة التي تسمى الرغائب قاتل الله واضعها ومخترعها فإنها بدعة منكرة من البدع التي هي ضلالة وجهالة وفيها منكرات ظاهرة وقد صنف جماعة من الأئمة مصنفات نفيسة في تقبيحها وتضليل مصليها ومبتدعها ودلائل قبحها وبطلانها وتضلل فاعلها أكثر من أن تحصر” 4]]

Maksudnya: Imam al-Nawawi telah berkata ‘Para ulamak telah berhujjah dengannya ke atas kebencian solat yang yang bid‘ah ini yang dinamakan al-Raghaib. Semoga Allah memerangi pemalsunya dan penciptanya. Sesungguhnya ia adalah bid‘ah yang munkar yang terdiri daripada bid‘ah-bid‘ah yang sesat dan kejahilan. Di dalamnnya terdapat kemungkaran yang jelas. Sekumpulan para ulama telah menulis tulisan-tulisan yang bermutu dalam memburukkannya dan menyesatkan orang yang bersolat dengannya dan menciptanya. Dalil-dalil berkenaan kekejiannya, kebatilannya dan kesesatan pembuatnya amat banyak sehingga tidak terbilang.

وقال الحافظ ابن رجب رحمه الله تعالى ” فأما الصلاة فلم يصح في شهر رجب صلاة مخصوصة تختص به والأحاديث المروية في فضل صلاة الرغائب في أول جمعة من شهر رجب كذب وباطل لا تصح وهذه الصلاة بدعة عند جمهور العلماء … وأول ما ظهرت بعد الأربعمائة فلذلك لم يعرفها المتقدمون ولم يتكلموا فيها ” ا.هـ( لطائف المعارف / 228) .

Maksudnya: Berkenaan dengan solat, di dalam bulan Rejab tidak terdapat solat yang khas untuk bulan ini. Hadith-hadith yang diriwayatkan berkenaan kelebihan solat al-Raghaib pada Jumaat pertama bulan Rejab adalah penipuan dan batil serta tidak sah. Solat ini adalah bid‘ah di sisi kebanyakan ulama. Kali pertama solat ini muncul ialah selepas tahun 400. Oleh sebab itulah ianya tidak diketahui oleh ulamak terdahulu dan mereka tidak membincangkannya.

3. Berpuasa di bulan Rejab tidak mempunyai keistimewaan tertentu:

قال ابن القيم “كل حديث في ذكر صوم رجب وصلاة بعض الليالي فيه فهو كذب مفترى”[5]

Maksudnya: Semua hadith yang menyatakan puasa bulan Rejab dan solat sebahagian malam-malamnya adalah penipuan yang direka.

وقال الحافظ ابن حجر ” لم يرد في فضل شهر رجب ولا في صيامه ولا صيام شيء منه معيَّن ولا في قيام ليلة مخصوصة فيه حديث صحيح يصلح للحجة ” ا.هـ تبيين العجب / 11 ( وأنظر : لطائف المعارف /228 )

Maksudnya: Tidak terdapat hadith sahih yang boleh dijadikan hujah berkenaan kelebihan bulan Rejab, puasa bulan ini, puasa hari-hari tertentu bulan ini mahupun bangun malam tertentu pada bulan ini.

4. Membuat umrah di bulan Rejab tidak mempunyai keistimewaan tertentu:

Setakat ini, belum lagi ditemui hadith sahih yang menerangkan kelebihan umrah di bulan Rejab. Ya, terdapat beberapa riwayat golongan Syi‘ah yang mengatakan umrah bulan Rejab adalah umrah yang terbaik. Akan tetapi Ahl al-Sunnah tidak menerima periwayatan mereka di samping riwayat tersebut tidak bersambung kepada Rasulullah SAW.

5. Malam al-Isra’ wal-Mi‘raj tidak sah pada malam ke 27 bulan Rejab:

قال الحافظ ابن كثير الدمشقي رحمه الله تعالى: (وقد أورد-أي عبدالغني المقدسي- حديثاً لا يـصـحّ سـنـــده ذكرناه في فضائل شهر رجب أن الإسراء كان ليلة السابع والعشرين من رجب والله أعلم. ومن الناس من يزعم أن الإسراء كان أول ليلة جمعة من شهر رجب, وهي ليلة الرغائب التي أُحدثت فيها الصلاة المشهورة, ولا أصل لذلك والله أعلم) [6]

Maksudnya: al-Imam Ibnu Kathir telah berkata (Abdul Ghani al-Maqdisi telah meriwayatkan sebuah hadith yang tidak sah sanadnya dan kami telah jelaskan dalam ‘Fadail Shahr Rajab’ bahawa peristiwa al-Isra’ telah berlaku pada malan ke-27 bulan Rejab, Allah jua yang lebih mengetahui. Ada juga di antara manusia yang menyangka bahawa peristiwa al-Isra’ telah berlaku pada Jumaat pertama dalam bulan Rejab, iaitulah malam al-Raghaib yang dicipta padanya solat yang masyhur, sedangkan tiada asal bagi perkara ini, Allah jua yang lebih mengetahui.)
Kesimpulannya, amalan-amalan di bulan Rejab adalah sama seperti amalan-amalan di bulan-bulan lain. Perkara yang membezakannya ialah bulan ini tergolong dalam bulan-bulan haram yang mana kezaliman dan peperangan tanpa sebab amat dimurkai oleh Allah Ta’ala berbanding dengan bulan-bulan lain.

[1] HR al-Bukhari, Kitab al-Saum, Bab Man Aqsama ‘ala Akhihi Liyuftir, No. 1832.
[2] HR al-Bukhari, No. 5523. Juga Muslim, No. 782.
[3] HR al-Bukhari, Kitab al-Maghazi, Bab Hajjah al-Wida’, No. 4054. Juga Muslim, Kitab al-Qasamah Wa al-Muharibin Wa al-Qisas Wa al-Diyat, BabTaghliz Tahrim al-Dima’ Wa al-A‘rad Wa al-Amwal, No. 3179.
[4] Sila lihat al-Nawawi, Syarh Sahih Muslim, Jil. 8 Hlm. 20.
[5] Sila lihat Ibnu al-Qayyim, al-Manar al-Munif, Hlm. 96.
[6] Sila lihat Ibnu Kathir, al-Bidayah wa al-Nihayah, Jil. 3 Hlm. 136-137.
[7] HR al-Bukhari, Kitab al-Saum, Bab Saum Sya‘ban, No. 1834. Juga Muslim, Kitab al-Siyam, Bab Siyam al-Nabi s.a.w. Fi Ghair Ramadhan Wa Istihbab An La Yukhliya Shahran ‘An Saum, No. 1957.
[8] HR Ibnu Abi ‘Asim, Ibnu Hibban dan lain-lain, dihukum Sahih oleh al-Albani dalam Silsilah al-Ahadith al-Sahihah, No. 1144.
[9] HR al-Tirmizi, Kitab al-Saum, Bab Ma Ja’ Fi Karahiyah al-Saum Fi al-Nisf al-Thani Min Sya‘ban Li Hal Ramadhan, No. 669.
[10] HR Muslim, Kitab al-Siyam, Bab La Taqaddamu Ramadhan Bi Saum Yaum Wa La Yaumain, No. 1912.
[11] HR al-Tirmizi, Kitab al-Saum, Bab Ma Ja’ Fi Karahiyah Saum Yaum al-Syak, No. 622. Dihukum Sahih oleh al-Albani dalam Sahih Sunan Abi Daud, No. 686.

Shiro Bakal Juara #MaharajaLawakMega 2013?

imageResize

 

Gambar Kredit : Astro Gempak

Diam tak diam dah nak masuk 13 minggu Maharaja Lawak Mega 2013 ni bersiaran. Dari minggu hot seats sampailah minggu terakhir ni ternyata persembahan sketsa peserta MLM2013 semakin menjadi-jadi kelakarnya. Lima peserta yang berjaya ke peringkat akhir adalah Nabil, Shiro, Sepahtu, Jambu dan Bocey sememangnya finalis yang terbaik dan memang layak masuk ke peringkat akhir ni.

Bagi aku secara peribadi aku lihat kumpulan Shiro ni memang berbakat besar. Lawak diorang setiap minggu penuh dengan info dan mencuit hati. Minggu lepas pun Ajak Shiro menang dalam “Man Of The Match” yang merupakan anugerah pilihan penonton setiap minggu anjuran Sinar FM.

Walaupun pernah masuk dalam bottom 3, bagi aku itu tak patahkan semangat Shiro untuk terus mara. Aku harap sangat Shiro akan menang MLM2013 ni bukan nak pilih kasih ke apa sebab aku lihat lawak Shiro adalah lawak yang sempoi, spontan, gempak, meletop dan terbaik huhu..

Cincai kira lah… Shiro mesti menang #MaharajaLawakMega 2013. So kengkawan semua teruskan mengundi Shiro banyak-banyak ye.. minggu final ni biar Shahrol Shiro pulak menang Man Of The Match sekaligus dinobatkan sebagai Juara Maharaja Lawak Mega 2013. Btw ni hanya pendapat aku je ye..

Kalau ada yang nak tengok Maharaja Lawak Mega 2013 final tu kat Stadium Tertutup Malawati, Shah Alam, boleh la beli tiket di tiketpro.com.my tiket berharga RM55.00 (Arena), RM35.00 (Upper Tier 1) dan RM25.00 (Upper Tier 2). Yang pasti MLM2013 akan bersiaran dengan gemilangnya di saluran Astro Warna dan Astro Mustika HD, Jumaat ni jam 10 malam. So stay tune and keep voting #Shiro.

Debaran Semakin Hampir – #AnugerahMeleTOPERA

imageResizeAndCrop

Anugerah MeleTOP ERA adalah anugerah berprestij yang bakal menggegarkan area industri hiburan tanah air dengan calon-calon dan kategori yang sememangnya MeleTOP. Rasanya anugerah macam ni memang patut dibuat setiap tahun sebab dalam masa sama ianya juga mengiktiraf selebriti dan program tv serta penyampai radio yang bertungkus lumus menghiburkan seantero malaya ni.

Sebanyak 14 buah kategori yang dipertandingkan iaitu Lagu MeleTOP, Penyanyi MeleTOP, Grup/Duo MeleTOP, Program Radio MeleTOP, Penyampai Baru Radio MeleTOP, Filem MeleTOP, Bintang Filem MeleTOP, Program TV MeleTOP, Bintang TV MeleTOP, Bintang Siber MeleTOP, Couple MeleTOP, Artis Baru MeleTOP, Fesyen MeleTOP dan Artis Serantau MeleTOP termasuk 2 kategori khas.

Kuasa pemilihan pemenang bergantung di tangan penonton, dengan cara mengundi secara online di www.meletop.com.my secara SMS dan melalui aplikasi WeChat dengan follow id “AstroGempak”. Debaran semakin hampir siapakah rasanya yang bakal MeleTOP dalam #AnugerahMeleTOPERA yang bakal berlangsung pada 8 Februari 2014 ini di saluran Astro Ria (104) dan juga boleh ditonton secara online melalui Youtube Astro Gempak

Jom lihat top 5 calon-calon dalam setiap kategori #AnugerahMeleTOPERA

Continue reading

Saga Pet Station

Peminat-peminat kucing seluruh Malaysia dan khususnya di Melaka yang nak dapatkan bekalan barangan keperluan kucing bolehlah dapatkan di Saga Pet Station. Murah-murah gak diorang jual makanan dan keperluan kucing ni.. so lepas ni bolehlah aku beli online je dengan diorang.. senang tak perlu nak tercari-cari lagi makanan kucing murah.. Kepada yang ingin membuat pesanan boleh direct terus ke admin Nurull Hakim atau Hafiz Rosli
atau menerusi whatsapp/message hafiz 0176866961 hakim 0166685979

Saga Pet Station merupakan syarikat milik bumiputera sepenuhnya yang menjalankan perniagaan membekal barangan keperluan bagi kucing seperti makanan, suppliment, aksesori dan lain-lain lagi. Saga Pet Station kini beroperasi secara online di negeri Melaka Bandaraya Bersejarah.. Bagi pelanggan di sekitar negeri melaka, penghantaran akan dilakukan secara percuma tiada cas pengangkutan, manakala bagi luar negeri melaka, perkhidmatan pos juga disediakan.

Jenis-jenis produk dan harga yang ditawarkan :-

    Screen Shot 2013-07-24 at 3.25.23 AM

EQUILIBRIO SUPER PREMIUM KITTEN & PERSIAN
Available on repack 1kg = RM17.00

EQUILIBRIO SUPER PREMIUM ADULT
Available on repack 1kg = RM14.00

Screen Shot 2013-07-24 at 3.24.59 AM

BRITCARE KITTEN
Available on repack 1kg = RM23.00

BRITCARE LONG HAIR
Available on repack 1kg = RM23.00

Screen Shot 2013-07-24 at 3.24.48 AM

BLACKWOOD ADULT
Available on repack 1kg = RM13.00

BLACKWOOD KITTEN
Available on repack 1kg = RM17.00

Screen Shot 2013-07-24 at 3.25.13 AM

ORIJEN CHICKEN
Available on repack 1kg = RM29

Screen Shot 2013-07-24 at 3.24.37 AM

ROYAL CANIN ADULT FIT 32
Available on repack 1kg = RM26.00

ROYAL CANIN HAIR & SKIN 33
Available on repack 1kg = RM25.00

ROYAL CANIN KITTEN 36
Available on repack 1kg = RM24.00

ROYAL CANIN ADULT PERSIAN 30
Available on repack 1kg = RM26.00

ROYAL CANIN KITTEN PERSIAN 32
Available on repack 1kg = RM26.00

Screen Shot 2013-07-24 at 3.19.03 AM

LITTER BOX
SMARTSIFT = RM180
HOODEN PAN = RM95
LITTER PAN MEDIUM SIZE WITH COVER = RM30

Untuk sebarang info dan promosi terkini boleh join group Saga Pet Station disini :- https://www.facebook.com/groups/473187206113918/

Eratkan Jalinan bersama Astro

1044169_392430037529542_1811880618_n

Hello Bro! amacam berpuasa tahun ni? harap semuanya berjalan dengan baik dan diredhai Allah hendaknya. Bulan mulia ni lah masa untuk kita menambah ibadah dan mencari keredhaanNya. Pastinya Ramadan kali ini bakal menyerikan lagi hari anda semua dengan sajian rancangan-rancangan eksklusif di saluran-saluran terpilih Astro.

Bersempena dengan kedatangan Ramadan Al-Mubarak tahun ini Astro telah menyusun pelbagai rancangan menarik dan hebat untuk semua penonton. Bertemakan “Eratkan Jalinan” sekaligus akan mengeratkan lagi jalinan penonton bersama keluarga dan orang tersayang disepanjang bulan Ramadan dan Syawal yang bakal menjelma tidak lama lagi.

Capai sahaja remote Astro dan pilih program hebat seperti telemovie, drama bersiri, filem dan animasi yang telah disusun rapi tontonan anda disepanjang bulan puasa ini.

Antara program menarik bakal disajikan Astro adalah drama bersiri Tok Abah yang mengesahkan tentang hubungan kekeluargaan, keuadara di Astro Oasis (Saluran 106) setiap hari Isnin hingga Khamis jam 7.30 malam. Drama bersiri Tanah Kubur setiap Jumaat jam 7.30 malam mengesahkan pengajaran dan kesedaran dalam kehidupan seharian. Banyak lagi program menarik yang boleh ditonton antaranya seperti berikut :-

[Kembara] Rasa Halal Antarabangsa

Setiap Sabtu, 7.30 malam

Sebuah program travelog menarik yang memperkenalkan makanan-makanan halal di luar Negara.

[Bual Bicara] Kalu Dah Jodoh Ustaz Kazim Elias

Bermula dari 2 Julai hingga 30 Julai

Setiap Selasa, 6.30 petang

Program ceramah agama yang menarik bersama Ustaz Kazim Elias yang mengupas isu-isu berkisarkan tentang perkahwinan dan juga kekeluargaan.

[Realiti] Siaran Langsung Solat Terawih dari Masjidil Haram

Setiap Isnin hingga Ahad, 1.30 pagi

Astro membawakan anda untuk menyaksikan siaran langsung Solat Terawih berjemaah dari Masjidil Haram, Tanah Suci Mekah.

Astro Prima ( Saluran 105)

[Hiburan] Kilauan Emas Kabilah Seni

Setiap Rabu, 10 malam

Sebuah rancangan yang membawa anda untuk bersama-sama mendengar kelunakan alunan suara serta nyanyian merdu dari peserta-peserta dan juga artis jemputan Kilauan Emas 3.

[Realiti] Warung Angah

Setiap Ahad, 4.30 petang

Merupakan sebuah program untuk mencari pelbagai juadah enak untuk berbuka pada bulan Ramadhan.

[Drama] Dia Tetap Ayah

Setiap Isnin hingga Khamis, 5.00 petang

Drama ini mengisahkan Helmi yang mempunyai tiga orang isteri, Maisarah, Faridah dan Alisha. Setelah berkahwin dengan Faridah dan Alisha, dia telah mengabaikan Maisarah yang merupakan isteri pertamanya serta tanggungjawab terhadap anak-anaknya. Di akhir usia, dia dipinggirkan akibat daripada kesilapan silamnya sendiri.

[Realiti] Hajat Ramadan

Setiap Khamis, 9.30 malam

Sebuah program kebajikan yang dihoskan oleh Diana Amir, Yat Hamzah, Imam Muda Aran dan Datuk Fazley yang akan cuba menunaikan hajat sempena bulan Ramadan.

[Bual Bicara] Primadona Ramadan

Setiap Jumaat, 9 malam

Program bual bicara yang mengupas isu-isu menarik untuk dikongsi bersama penonton. Program ini dimeriahkan lagi dengan kehadiran hos-hos yang cantik dan jelita, Raja Azura, Erra Fazira dan Rozita Che wan.

Astro Ria ( Saluran 104)

[Realiti] Helo Bro… tolong Stail!

Setiap Isnin, 9.00 Malam

Aizat dan Hafizul akan mengubah penampilan rakan atau keluarga artis jemputan dengan gaya terkini sempena Hari Raya.

[Realiti] Helo Bro… tolong Deko!

Setiap Selasa, 9.00 malam

Rancangan dekorasi bersama Dafi dan Zoey untuk menceriakan ruang dan hiasan dalaman rumah mengikut permintaan artis jemputan.

[Realiti] Hello Bro… Tolong Masak!

Setiap Rabu, 9.00 malam

Segmen sajian bersama Chef Nik Michael dan Fikree akan membantu artis jemputan menyediakan hidangan istimewa buat yang tersayang.

[Bual Bicara] Assalamualaikum Bro… Tolong Jawab?

Setiap Khamis, 9.00 malam

Perbincangan serta persoalan dari artis jemputan mengenai kemusykilan agama berkaitan bulan Ramadhan. Bersama personaliti YouTube, Anwar Hadi dan juga Imam Muda Ashraf.

[Telefilem] Menanti Hari Itu

Bermula 25 Julai

Khamis, 9.30 malam

Kisah keluarga yang menyentuh hati tentang kasih seorang ibu yang setia menanti kepulangan anaknya.

Astro Ceria ( Saluran 611)

[Animasi] Upin & Ipin Ramadan

Setiap hari, 6.25 petang

Saksikan telatah lucu dan penuh pengajaran dua beradik kembar ini bersama rakan-rakan mereka dalam menjalani ibadah puasa dalam siri animasi popular ini.

[Animasi] Ustaz Kata

Setiap Hari, 1.30 petang

Program yang mengajak anda mempertingkatkan amalan-amalan dibulan Ramadan dengan mudah dan betul berkongsepkan ‘doodle sketch’.

[Bual Bicara] Cerianya Ramadan

Setiap Hari, 11.57 pagi

Rancangan santapan rohani untuk adik-adik di bulan Ramadhan bersama Abang Mawi dengan pengisian tentang kelebihan puasa dan solat Tarawih serta Tamadun Islam yang disampaikan secara santai.

[Realiti] Dari Pondok Ke Bosnia

Setiap Ahad, 11.30 pagi

Siri pengembaraan empat individu istimewa yang dipilih dari madrasah berlainan untuk menyingkap kemasyuran nama Al-Fatih di bumi Bosnia, selain dari Turki dan seluruh dunia.

Astro Mustika HD ( Saluran 134)

[Drama] Dahlia

Setiap Isnin hingga Rabu, 10.00 malam

Mengisahkan tentang  pergolakkan rumahtangga Dahlia akibat sikap khianat kawan baiknya sendiri yang ingin merampas semua harta miliknya termasuklah suami dan anak Dahlia sendiri.

Astro Warna ( Saluran 132)

[Realiti] Frust Gila!

Setiap Isnin, 10.00 malam

Sebuah rancangan permainan yang dihoskan oleh penyampai Era.fm, Ray dan Haniff dimana tiga peserta akan di uji berdasarkan cabaran yang disediakan untuk mencari juara. Setiap juara kumpulan akan bertemu dua juara dari kumpulan lain.

(Realiti) Redah Kasi Pecah Extravaganza

Setiap Jumaat, 10.00 malam

Rancangan permainan dihoskan oleh Zaibo yang menyaksikan tujuh orang pelawak akan merentasi tujuh buah kampong dan berentap antara satu sama lain untuk merebut hadiah utama.

Astro Citra ( Saluran 131)

Slot Sinema Sahur

Sepanjang Ramadan, 4.30 pagi

Meriahkan waktu sahur anda dengan barisan filem-filem terbaik tempatan dan Luar Negara sepanjang Ramadhan ini.

Pelangi ( Saluran 142)

[Realiti] Islam Nusantara

Setiap Jumaat dan Sabtu, 6.30 petang

Info lanjut mengenai Rancangan Eksklusif Astro sila layari : http://www.astrogempak.com.my/ramadan/rancanganeksklusif.aspx

Astro juga telah melancarkan Jelajah Eratkan Jalinan dilokasi-lokasi terpilih bagi memeriahkan lagi Ramadan kali ini. Eratkan Jalinan anda dan temui selebriti-selebriti kegemaran anda disini. Untuk maklumat berkenaan Jelajah Eratkan Jalinan anda boleh melayari http://www.astrogempak.com.my/ramadan/jelajah.aspx

Buffet Ramadhan 2013 – PARKROYAL Kuala Lumpur

Buffet ramadhan PARKROYAL Kuala Lumpur

Ramadhan 2013 kembali lagi tidak lama lagi, pastinya ramai diantara pembaca yang akan tercari-cari tempat berbuka untuk memeriahkan lagi bulan puasa yang menjelma. Bagi yang berdekatan dengan Kotaraya Kuala Lumpur dan ingin ubah selera apa kata mencuba Buffet Ramadhan di PARKROYAL Kuala Lumpur. Bertemakan “Hawker Temptations Ramadhan Feast” yang pastinya akan menambat hati tetamu yang hadir.

Pelbagai menu dan hidangan yang disediakan di Chatz Brasserie oleh Chef yang berbakat dan mahir. Pastinya Ramadhan kali ini menjadi memori terindah anda bersama keluarga dan orang tersayang. Buffet terdiri daripada kuih muih, bubur, pencuci mulut (buahan tempatan), carving, grill, noodles, satay, roti canai, roti Sardin, Murtabak ayam, Chapati yang dihidangkan bersama Dalcha sayuran dan kari ayam.

Chatz Brasserie’s chicken rice boleh didapati dalam pilihan steamed dan roasted chicken. Terdapat juga pilihan Mee (Noodles) dengan variasi pilihan seperti Mee Rebus, Mee Udang dan Wanton Noodles Soup. Antara menu pilihan disini adalah Udang Galah Goreng Mamak, Ikan Duri Masak Berlada, Nasi kukus, Ayam Percik, Rendang Landak, Burung Unta Masak Halia, Kerabu Ayam Daun Kesom, Kerabu Ikan Bilis, Kerabu Sotong Berserai, Ayam Kapitan Nyonya, Ketam Berlado Nogeri dan banyak lagi.

1-remediabuffetramadhan1

Jadi marilah berbuka puasa di PARKROYAL Kuala Lumpur dan nikmati ‘Hawker Temptations Ramadhan Feast’ di Chatz Brasserie bermula 10 Julai hingga 7 Ogos dari jam 7 malam hingga 10.30 malam setiap hari. Harga buffet untuk dewasa adalah RM98++ dan RM49++ untuk kanak-kanak. Berbuka puasa dari 10-16 Julai dan dapatkan potongan 40%. Tetamu yang menginap di PARKROYAL Kuala Lumpur dan PARKROYAL Serviced Suites Kuala Lumpur juga layak mendapat potongan 20%.

Nyonya Flyer2012Nyonya Flyer2012

Buffet Ramadhan 2013 Di Tropicana Golf & Country Resort

Ramadhan kembali lagi… pastinya dah ramai yang tak sabar-sabar nak tunggu kedatangan bulan puasa yang mulia ni. Pastinya bila tiba bulan puasa mula tercari-cari menu yang best untuk berbuka. Ada juga yang tercari-cari tempat berbuka puasa yang menyediakan pelbagai hidangan enak dan murah. Ok jangan risau semalam aku baru je makan dekat Tropicana Golf & Country Resort (TGCR) diorang ada buat santapan berbuka puasa 2013 ni nanti. Alhamdulillah dari hasil pemerhatian aku makanan kat sini memang banyak dan serius sedap. Tak percaya? serius aku memang cadangkan korang semua berbuka puasa di sini nanti.

Tropicana Golf & Country Resort ni terletak kat Jalan Tropicana, Petaling Jaya dan kalau yang nak datang sini boleh tengok map ni. Sesiapa pun boleh masuk ke clubhouse ni dan mereka menyediakan parking lot yang banyak dan service buggy untuk tetamu yang datang berbuka puasa, surau pun turut disediakan.. Tahun 2013 ni tema buffet mereka adalah “Rasa Kampung Buffet” jadi kalau ada yang teringin nak cuba masakan kampung boleh cuba mai. Sambil-sambil makan ada juga persembahan kumpulan Ghazal yang perform setiap hari kecuali hari Isnin. Jadi sambil makan sambil berjoget lah dengan alunan lagu-lagu melayu tradisional.

Harga untuk Rasa Kampung Buffet di Tropicana Golf & Country Resort adalah seperti berikut :-

Pre-Sales (Jun) Ahli (Julai) Bukan Ahli (Julai)
Dewasa RM60 ++ RM70 ++ RM80 ++
Kanak-Kanak RM30 ++ RM35 ++ RM40 ++

Bagi aku ini adalah harga buffet ramadan yang boleh dikatakan termurah juga. Kalau nak harga murah RM60 tu kena beli vouchers mulai sekarang so bolehlah dapat harga RM60, kalau beli start bulan Julai harga dah naik sikit… jadi beli awal ye..

1-Berbuka Puasa Tropicana Food Review

Pelbagai menu masakan kampung dan citarasa boleh didapati antaranya Ayam Kampung Masak Lemak Mangga Muda, Asam Pedas Melaka, Sambal Tempei Ikan Bilis, Kambing masak Kicap Berempah, Bubur Lambuk Herba Tropicana, Gulai Daging Berkentang, Gulai Ayam Kampung, Sup Urat Keting, Sup Gear Box Lamb, Sup Daging, Penang Fried Kway Teow, Lemang & Ketupat, Rendang Daging, Serunding Ayam & Daging, Nasi Kerabu, Yong Tau Foo, Pelbagai Kuih muih, Apam Balik, Nasi Itik Panggang, Skewer Chicken Wing Dip, Chicken Satay, Beef Satay, Roast Whole Lamb, Nasi lemak bungkus, Aneka bubur (durian, pulut hitam, pengat keladi, puteri mandi), ABC, Teh tarik, Salad & Appertizer, Stir fried seafood dan macam-macam lagi…

1-Berbuka Puasa Tropicana Food Review1

1-Berbuka Puasa Tropicana Food Review2

1-Berbuka Puasa Tropicana Food Review3

1-Berbuka Puasa Tropicana Food Review5

1-Berbuka Puasa Tropicana Food Review6

1-Berbuka Puasa Tropicana Food Review7

1-Berbuka Puasa Tropicana Food Review8

Jadi kalau ada yang tercari-cari tempat nak berbuka puasa boleh ke Tropicana Golf & Country Resort. Untuk tempahan vouchers boleh call 03-78048888 (ext : 306/309/325), 03-78041919, 014-9270501 (Razak), 012-2765797 (Zainul) atau 012-6201831 (Sazali Chin).

SENARAI HARGA ROKOK NAIK – 3 Jun 2013

harga rokok 2013

Berikut adalah senarai harga ROKOK yang naik pada 03 Jun 2013 ini. Rata-rata harga terbaru ni naik RM0.30 untuk rokok-rokok berikut. Wow kepada penghisap-penghisap rokok pastinya ini satu jumlah yang membebankan bukan. Apa boleh boleh buat.. nak tak nak ramai je orang beli jugakan.. jadi bersedialah untuk berhenti merokok!

Saya Bukan Blogger Politik

947023_10201180040048157_124222449_n

Print screen Facebook

Maaf saya tak kenal awak.. awak add saya sebagai friend.. bila awak tanya saya jawab.. tapi apa masalah awak sebenarnya saya pun tak tahu.. saya bukan blogger politik.. jadi tak perlu bazirkan masa untuk mentarbiyah saya dengan hal-hal politik.. maaf sekali lagi saya terpaksa UNFRIEND awak.. bukan sebab saya tak suka awak tapi awak cakap macam tak gunakan otak.. terima kasih sebab sudi jadi friend saya..