Travelers’ Diarrhea Mencacatkan Percutian Kali Ini

Sabtu lepas seperti dalam perancangan awal aku sebenarnya pergi bercuti ke Semarang Indonesia. Selamat sampai di tanah Jawa Tengah pada awal pagi sabtu dan terus mencari makanan di sekitar bandar Semarang.

Pertama kali menjejakkan kaki ke Indonesia membuatkan hati aku melonjak ghairah. Disini kaya dengan wisatanya yang indah serta bangunan-bangunan peninggalan sejarah. Tak ketinggalan juga makanan disini enak-enak belaka. Sebagai seorang pelancong aku pasti tak nak ketinggalan menikmati makanan yang sedap-sedap tu.

Sampai saja kesini aku terus bedal nasi ayam penyet, wingko babat, Lumpia Semarang yang bagiku sungguh enak. Malang tak berbau bila sampai ke petang perut aku sakit dan rasa macam nak demam. Sah aku dah dapat penyakit Travelers’ Diarrhea (TD).

Mungkin perut aku tak biasa dengan makanan kat sini barangkali. Atau mungkin aku dah tersalah makan. Aku tak dapat bertahan lama jadi percutian selama seminggu yang aku rancangkan terpaksa dibatalkan. Aku ambil keputusan untuk terus balik ke Malaysia. Takut sebenarnya nak pergi hospital kat Indonesia ye lah takut bayarannya terlalu mahal sebab aku bukan warganegara sana. Kalau di Malaysia cuma bayar RM1 je kalau masuk hospital kerajaan.

Keputusan drastik aku untuk pulang ke Malaysia terpaksa dibuat sebab aku rasa macam tak sedap badan. Terus beli tiket Airasia balik pada keesokkan harinya dengan bayaran RM350. Memang mahal tapi apalah sangat nak dikira dengan kesihatan aku yang semakin tak stabil.

Insyaallah nanti kalau ada rezeki lagi aku nak ke Semarang dan seluruh negeri di Indonesia. Aku tak akan patah semangat. Tunggu masanya nanti.

Syukur juga walaupun hanya sehari sempat berjalan ke Semarang aku sempat singgah ke Lawang Sewu yang merupakan sebuah bangunan peninggalan sejarah disana.

Tips untuk mereka yang melancong bersendirian :-

1. Elakkan memakan atau minum minuman yang anda kurang pasti tahap kebersihannya.

2. Bawa bekalan ubat. Manalah tahu di negara yang anda pergi tu kos perubatannya mahal

3. Sentiasa minum air bersih.

4. Kalau sakit teramat sangat elok balik je dari buang duit hanya duduk di hotel.

5. Kalau nak pergi bercuti tu jangan riak sangat (ni yang berlaku kat aku). So lepas ni aku tak nak kecoh-kecoh haha..

Ps : so far Diarrhea aku semakin kurang tapi dah 5 hari masih berak cair. Ntah bila lah nak baik ni..

About Mohd Zaid

Seorang penulis blog yang masih belajar bagaimana untuk menulis blog dengan baik. Saya amat meminati muzik dan gemar bersosial secara berhemah dengan rakan-rakan. Sekiranya anda ingin saya membuat review produk, makanan atau menghadiri sebarang event, sila hantarkan jemputan anda ke email : admin[at]mohdzaid.com atau yedkajang[at]gmail.com
This entry was posted in Percutian and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Travelers’ Diarrhea Mencacatkan Percutian Kali Ini

  1. alice says:

    boleh pergi lagi next time…..

  2. Mohd Zaid says:

    alice > yes.. nak kumpul duit nak pegi lagi jauh..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *