Indonesia Nak Ganyang Malaysia! (Apa Kes?)

Apa-apa sajalah Indonesia nih.. nak ganyang Malaysia… tak dinafikan rakyat Indonesia ramai yang baik-baik… cuma segelintir dari mereka yang terlalu aggressive yang nak menentang Malaysia. Diorang ni tak fikir ke apa yang Malaysia dah bagi kat Indonesia… Masa Tsunami dulu berapa ramai sukarelawan Malaysia yang pi bantu rakyat Aceh … berapa banyak duit orang Malaysia menderma pakaian, duit, barang makanan kat mereka masa Tsunami dulu. Bukan nak mengungkit tapi cuba sedar diri dulu. Cuba kira berapa ramai orang Indon yang bekerja kat Malaysia… dari pelbagai sektor ada je muka diorang… Tukang cuci pejabat aku pun orang indon… orang gaji lagi la.. mejoriti dari negara diorang.., baru-baru ni aku tengok berita dorang nak naikkan gaji orang gaji ni kepada RM800++, perhhh demand betul.. orang malaysia yang kerja kat 7-Eleven pun gaji tak sampai RM800…

Diorang nak serang Malaysia?.. hehehe aku rasa tak sampai berapa jam diorang dah balik negara diorang balik… kita ada berapa juta rakyat Malaysia, perbilang kaum lagi… berapa ramai pulak budak-budak PLKN yang dilatih menggunakan senjata… berapa ramai pula tenteta terlatih kita… hehehe belum diorang sempat nak hunuskan keris kita dah tembah hahahha…

Bukan tujuan aku nak laga-lagakan mana-mana negara.. tapi cuba bawak berbincang apa yang tak kena.. rasanya Malaysia dah banyak membantu rakyat Indonesia.. sampai orang-orang Malaysia sendiri pun susah nak cari makan kat negara sendiri..

P/S : Kalau nak tau kat mana mini Indonesia pergi la Jalan Chow Kit … melambak..

Sebuah LSM Dirikan Posko Ganyang Malaysia

Metrotvnews.com, Jakarta: Sebuah LSM di Jakarta membuka posko pendaftaran Ganyang Malaysia. Posko didirikan di Jalan Diponegoro Nomor 58 Jakarta Pusat. Sejak dibuka Rabu (2/9) pagi tadi lebih dari 500 orang mendaftar diri.

Selain menerima pendaftaran orang posko yang didirikan oleh aktifis Benteng Kedaulatan Rakyat ini juga menerima berbagai bantuan, seperti makanan, bermacam senjata tajam dan sumbangan uang.

Posko ini sengaja didirikan sebagai bentuk kekecewaan terhadap kelambanan pemerintah menyikapi pelecehan terus-menerus yang dilakukan Malaysia terhadap Indoensia.

Apabila jumlah relawan yang akan dikirim ke Malaysia telah lebih dari 1.000 orang, posko Ganyang Malaysia akan memberikan pelatihan perang kepada para relawan. Dengan cara itu mereka siap dikirimkan ke Malaysia untuk bertempur.(DOR)

Metro Siang / Polkam / Rabu, 2 September 2009 12:34 WIB
thanks to kojek for the info

About Mohd Zaid

Seorang penulis blog yang masih belajar bagaimana untuk menulis blog dengan baik. Saya amat meminati muzik dan gemar bersosial secara berhemah dengan rakan-rakan. Sekiranya anda ingin saya membuat review produk, makanan atau menghadiri sebarang event, sila hantarkan jemputan anda ke email : admin[at]mohdzaid.com atau yedkajang[at]gmail.com
This entry was posted in Macam-Macam and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

110 Responses to Indonesia Nak Ganyang Malaysia! (Apa Kes?)

  1. Anonymous says:
  2. blowie says:

    setakat kutip rakyat pastu train 3 bulan, pastu hantar ke malaysia tuk perang.
    baik tak payah laaa,sejarah dah ada. tunggu masa je nak berulang 😀

  3. sara says:

    hrrrmmm.. isu ni aku makin menyampah.. tak sedar diri betul indon nih.. memang la negara ni ramai amik buruh dari sana… but untuk bantu mereka cari rezeki.. example ada kat umah mak long aku.. maid die indon.. buat kerja ala kadar jer.. petang2 duk tengok tv layan citer indon… wah.. nasib baik mak long aku orait jer.. kalau aku punya maid la kan… asal keje tak siap, rumah bersepah lagi.. jangan harap nak tngok tv la… seriously rumah mak long aku masih dalam keadaan macam tongkang pecah… hrmm.. indon.. indon.. kat ampang lagi la ramai… siap buat rumah besar… siapa nak persalahkan?? kita ni org malaysia punya la baik.. kerajaan bagi lagi penempatan untuk mereka…. appreciate la skit wahai indonesian oi… srakyat malaysia pun gaji kecil.. inikan korang… kalau nak sangat gaji besar, balik la indon.. gaji juta2.. hahahaha…

  4. Alicia says:

    bahaya lah kan zaid…mari zaid kita berhijrah ke tempat lain yg aman damai…hahaha..

  5. akid says:

    alicia… xpe jgn risau i blh jaga u! hehe. u duk mane? kl ke?

  6. admin says:

    woit… mana boleh … alice aku punya… tak perlu nak jaga dia.. aku boleh jaga hahahahaha…..

  7. YATIE says:

    Alah rakyat indon mmg tak sedar diri,nak serang Malaysia…banyak rakyat ko kat Malaysia..kat depoh tahanan tu sume indon…bila2 masa je kitorang letupkan pati2 kat dalam tu hahaha gurau jek…baru nak serang dah kena gempa bumi…jangan harap nak minta bantuan dari Malaysia lagi…dasar tak kenang budi…sampai bila MAlaysia kita nak diperlekehkan…

  8. kotzen says:

    Sudah la datang Malaysia hayut dari laut, masuk tak de passport. Tak de kerja pi menyamun, pi rogol rakyat Malaysia. Tak sedar diri punya Indon. Poo Kiey Mark la Indon.

  9. admin says:

    diharap semua rakyat Malaysia bertenang dan jangan buat apa-apa tindakan yang tak baik… biarlah mereka pak indon, mak indon nak ganyang kita… tapi Allah maha berkuasa…. pasti ada balasan untuk mereka…. tengok je la sekarang.. gempa bumi melanda negara mereka… siapa yang beri bantuan?… orang Malaysia gak…. tapi tak pernah kita ungkit kan…

  10. yup kidal says:

    aduh….buluh runcing nagk laku di sini,kalo buluh lemang laris di sini ,lebaran udah dekat…mangkuk hayun specis ni……kn faham bahase,,.

  11. oppo says:

    negaraku…tanah tumpahnya darahku..rakyat hidup..bersatu dan maju..rahmat bahgia tuhan kurniakan..raja kita selamat bertahta..

    Wahai indon..
    kalau kail panjang sejengkal,
    jangan lautan hendak diduga…
    setakat ngomong tanpa akal,
    sudahla..pergi balik tanam pegaga..buat ubat jiwa & raga..(piiirahh)

  12. Anak Malaya says:

    Mereka kata kita ciplak,lihat..Ahmad Dhani baaru saja ciplak lagu P.Ramlee dan merosakkannya.
    Mereka tuduh 2 pengebom(Azahari@Nordin)adalah agenda K`jaan Malaysia, orang tu bukankah org JI abu bakar bashir dari Indonesia.
    Kalau nk boikot Malaysia pastikan tiada rakyat Indonesia curi-curi masuk ke sini..boleh buat??
    Tahukah kamu rakyat Indonesia yg maahu menganyang Malaysia,kamu akan diperangi oleh kawan kamu yang cari makan diMalaysia nanti..jika kerajaan malaysia menyekat kemasukan pekerja Indonesia gara-gara kaamu semua.
    Hanya org tak ada kerja dan malas saja suka demonstrasi jalanan.

  13. Miera says:

    Indonesia ni negara miskin. Tak mampu nak perang. Disebabkan oleh keegoan untuk menunjuk hero di hadapan orang ramai seperti israel. Maka terpaksalah mereka melakukan hal sebegini. Pasal curi budaya ni tak de pulak memudaratkan ape2. Bwak bincang pas tu ok lah. Ni yang tunjuk hero tu pasal. Setakat buluh runcing nak perang ngan malaysia bla la. Muka macam tak sudah.

  14. Miera says:

    Indonesia datang negara ni secara haram. Dah la tu datang tanpa pasport. Pastu tak sedar jenayah terbanyak di Malaysia ni bukan ke orang endonn. So, yang kecoh sangat tu knapa. Ade ke rakyat malaysia pergi indonesia buat kesalahan jenayah seperti merompak, merogol,menyamun,curi baju orang, edar dadah. Malaysia tak de pown wat camtu. Tapi indonesia perangai lebih daripada tuuttttt!!!. Kalo tak puas hati ngan aku call 0175909403. Ko cakap secara spontan ngan aku. Kalo cakap kat chat box ni tak de guna. Aku rasa nak ungkit la plak ape yang malaysia banyak tulong kat indonesia seprti bantuan wang, makanan atau sebagainya untuk bencana tsunami yamh telah melanda di negeri diorang. Kalo aku malu kalo orang dah tulong kita kita pulak buat hal. Byang kan lah betapa hebat nye indonesia yang mampu menutup rasa malunya umpama menutup KEMALUAN…..HEHEHEHEH. aSaLkN AkU SeRiUs

  15. Miera says:

    Aku ada pantun gaks ni

    dua tiga batang titi,
    Dijalan oleh wak Abu,
    Kalo tak puas hati mati,
    Indonesia hancur macam abu.

    Jangan lupa call aku kalo tak puas hati la mangkok hayun yang pengecut. Sape call aku aku bagi kredit 5 inggit….

  16. wan tobik says:

    saya nak serang indonesia
    sudah la banyak pendatang asing dari malaysia

  17. peter says:

    @Miera,
    kalau saya call boleh ? tapi saya rakyat malaysia..

  18. mami says:

    rakyat indon memang xsedar diri…
    xsedar di untung wlwpun dah dilanda tsunami..
    org dah bg makan n bantuan pn xsedar diri..
    kalau berlaku bencana alam,malaysia jugak yg tlg…

  19. Athirah says:

    Masya Allah…. Indon ni tak serik serik, mereka bercita cita nak ganyang Malaysia tapi bumi mereka diganyang lagi. Setiap kali dia seru Ganyang Malaysia Allah ganyang mereka. Toksah risaulah, mane dorang tu ade duit nak g sini, jgn nak menambahkan lagi statistik pendatang haram Indon kat sinilah. Letih kerajaan bagi mereka makan kat depo depo tahanan tu. Klu ade pun segelintir yg terima tawaran kumpulan ‘Bendera’ tu, elek,,, tu kepingin sgt nak rase naik pesawat. Maklumlah, korang paham paham jer la

    Lagi satu kumpulan Bendera ni nak ‘sweeping’ rakyat Malaysia. Jom kita sedekahkan penyapu kat mereka. Suh dorang sapu kampung halaman rumah dorang tu. Ntah duit nak beli penyampu pun tarak. Piii rah!!

  20. Aniz says:

    Bapak bapak dan ibuk ibuk ahli kumpulan ‘Bendera’ yg nak masuk ke sini tu jgn lupa bawa paspor. Pendatang haram Indonesia dah melambak kat Malaysia ni. Duit nak buat paspor ade tak? Klu tak de lebih baik korang cari kerja halal di Indon sana utk menyara keluarga korang. Jgn ganggu ketenteraman negara orang. Ngerti loe!!!

  21. Zaqwan says:

    Patutlah Indon tak maju maju, dah la rasuah berleluasa, demo, rusuhan. Kalau ade masalah guna saluran diplomasi. Korang kena belajar hidup beretika di muka bumi Allah ni. Jangan sombong dan bongkak. Korang asyik kena bencana dan Malaysia tak pernah ragu menghulurkan bantuan. Bukan nak mengungkit tapi korang renung2kanlah sikap dan budaya ganas korang tuh. Kesianlah pada rakyat korang yg hidup miskin. Kerana disebabkan perbuatan keji korang, mereka yg miskinlah yg sering menjadi mangsa. Bawa istighfar dan muhasabah diri. Bukankah Allah SWT telah menurunkan byk bala bencana dan kemusnahan besar kat negara korang. Ambillah iktibar akan amaran dari Allah SWT. Ya Allah,,,,, berilah hidayah Mu pada golongan pelampau ini.

  22. Muslimah says:

    Xder gune gaduh2 sesame Islam…menambahkan dose jer…Ingatla skit Allah SWT…Dah org nak bantu, jgnla sombong nak tolak2…rezeki jgn ditolak…maut jgn dicari…tu pun xreti2 lagi ker Indon…klo xnak xrugi ape pun kami…kami tauorg Indon malu nak trime bantuan kami pasal keceluparan mulut2 mereka dlu…ibarat meludah ke muke sendiri…kami xkisah pun ape org Indon nak kate…janji kami tolong ikhlas…lantak korangla nk kate kami ni ungkit2…janji kami tau hati kami… n hopefully jadilah org2 yg tau bersyukur dengan nikmatNya…sebelum nikmat itu ditarikNya akibat sikap segelintir org2 Indon yang terlalu tinggi egois nyer…

    P/S:Hidup di dunia ini hanya sementara, ingatlah di akhirat sana yang abadi…di sane tiade pengenalan samada kamu ni Malaysia ke atau Indonesia ke…di sana kite semua sama sahaja…marilah kite bertaubat dan menuju ke jalan yg benar…Ya Allah janganla Engkau golongkan kami di golongan org2 yang sesat. satukanlah saudara-mara kami sesama Islam Ya Allah…sesungguhNya Engkaula Yang Maha Mengetahui apa yang kami tidak ketahui…Wuallahu’alam…

  23. hafisdn says:

    Tembak je buruh-buruh binaan dan pembantu rumah indon kat malaysia. Tapi sebagai orang Islam yg berakal & berperikemanusiaan jgn lakukan. Kita masih rasional dan berakal. Malaysia adalah untuk keamanan bukan provokasi.

  24. sayaSayangYani says:

    Antara isi/kandungan penting yang dipetik dari khutbah terakhir Rasulullah SAW – disampaikan pada 9 Zulhijjah Tahun 10 Hijrah di Lembah Uranah, Gunung Arafah

    Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

    Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu, dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.

    Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu, segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.

    Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.
    Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak diberikan makan dan pakaian, dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

    Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah solat lima waktu, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadah haji sekiranya kamu mampu. (Semua manusia berasal dari Adam dan Hawa, tidak ada (bangsa) Arab yang lebih mulia dari (bangsa) bukan Arab atau (bangsa) bukan Arab lebih mulia dari (bangsa) Arab; juga tidak ada yang (berkulit) putih lebih mulia dari yang (berkulit) hitam atau yang (berkulit) hitam lebih mulia dari (berkulit) putih) Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal saleh.

    Ingatlah, bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

    Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu.
    Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur an dan Sunnahku.

    Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku.

    Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalahMU kepada hamba-hambaMu.

  25. zaza says:

    betul ckap korang

  26. Mjuhammad Adib says:

    auntie aku, baik dgn org gaji dia,nk pinjam duit,kononnya ssh, mintak pinjam rm20ribu sbb ape ntah, family dia sakit kot, xpela dia byk duit jd dia bg la n xksh, tgk2 pas balik indon, trus hilang, pdhal ak tgk family kazen ak layan maid depa dah mcm kuarga niri dah.maid dia keja dh nk dkt 10 taun dh dgn family kazen aku.hermmm…. indon oh indon… mybe sbb pelajaran rendah tu yg jd mcm 2. org yg pelajaran xtinggi mmg mcm 2, hal2 bengong pun nak smpai berbunuh2.
    anyway, ada indon baik, ada yg jahat, mcm rakyat kt jgk, tp dlm hal ni, BODOH la, smpai nk perang, dhla negara mundur, nk perang lg, kan lg bagus pegi uat keja yg lg brfaedah. n sesama depa pon depa duk gaduh kat sini. bengong tul!! so pehal lak nk serang MALAYSIA TANAH AIRKU!! pegi mampus la.

  27. orerakere says:

    ha,nie ank malyu,kalo ko brani cube ar ko ganyang malaysia,ko x nenhok lgkn cmner harimau malaya mngamok,dsr x sedar diri,ngko 2 dh la,kebulor,djajah, hanjink british,kalo ader brani meh ar,sbb 2 ar tmpt ko x aman,islam dgn islam pown nk gduh,bodo btol,

  28. Moyang ku dari sebelah Ibu dari Minangkabau. Dari sebelah Bapa
    keturunan Bugis di propensi Sulawesi. Menantu ku orang Jawa,
    berasal dari Tanah Jawa. Adik saudara ku orang Deli kerana Ibunya
    memang orang Medan. Aku rakyat Malaysia menetap sudah 300 tahun.
    di Semenajung Tanah Melayu. Dalam sejarah dan dari segi geografi
    seluruh Asia Tenggara,kecuali sempadan Utara Thailand keatas ada
    lah dikenali sebagai GUGUSAN KEPULAUAN MELAYU.Buku sejarah
    Tionghoa sejak ribuan tahun panggil kawasan ini kepulauan
    Melayu. Saudagar saudagar Arab yang menerokai kawasan ini
    sebelum kedatangan Inggeris, Belanda, Portugis dan Sepanyol
    semua sebut penduduknya keturunan Melayu. Perkataan
    INDONESIA itu bukanlah asli. Dicipta sebagai strategi politik dan
    ada banyak berunsurkan budaya Hindu, termasuklah Tarian
    Pendet dan istiadat tarian, pakaian, nyanyian di Istana Sultan
    Hamengku Buwono di Jogjakarta. Sepatutnya negara Indonesia
    itu di panggil Negara Melayu Raya, seperti yang sebut oleh Allah
    Yarham Dr, Burhanuddin Al-Helmi dari Gunung Semanggol,.Perak.
    Perjuangan Dr. Burhanuddin dahulu ialah menegakkan Negara
    Melayu Raya, atau Greater Malaysia. INDOnesia was never in
    the annals of history. Ianya di proklamasikan hanya pada 28.10.
    1928 oleh Pemuda Indonesia di Batavia (Djakarta).

  29. Kiwi says:

    i know wht their prob..
    kesian btol aku tgk indon..better diorg sukarela lawan israel..
    diorg mati kt sni…straight to the hell la jwb nyer…
    sbg org islam..sp yg mati krn pertahankn kaum & bgse akn msuk nerake…

  30. Kiwi says:

    very talented..haha

  31. angel says:

    ape2 pon jgn lah mengungkit ape yang dah diberi..ikhlas kn je lah.. bencana tu pun bukan dorang yang mintak….
    so fikir2 kan lah ea?…=p

  32. angel says:

    Indon ke ape pon Manusia juga..
    manusia tak sempurna..tak lari dari lakukan kesilapan..
    yang ko maki hamun nie pe hal?same je ko maki mak ko..=p

  33. angel says:

    Miskin??? awk nie tak pernah k g indonesia?..
    Indonesia kaya budaye..hasil bumi..mcm2 lg..
    awk ckp tak blh perang?
    awk baca sejarah tak??
    dulu indonesia perang guna buluh jew..tapi boleh merdeka..
    nak Inggris la,jepun,belanda..kaya patriotik..so tak yah pandang rendah..kita nie serumpun..so….=p la..

  34. angel says:

    Indonesia nie bukan keci jew..
    dye beribu2 pula…negara dengan kepulauan terbesar di dunia..
    so xleh la nak HANCUR JADI ABU>>?
    so ckp tu elok2 ckit la ea..?
    …=p

  35. angel says:

    bukan sume rakyat Indonesia camtu..
    kalian xtahu ape psl sampe dorang marah sangat..korang xtahu ape jgn lah ckp yg bukan2 k..
    lagi satu..dah bagi bantuan kat orang tapi kuat mengungkit..
    mcm budak kecik….bencana tu bukan dorang minta..kamu bukan Tuhan k..
    Tak leh ckp psl bencana..MALANG DATANG TIADA DI DUGA>..
    so fikir2 kan lah ye….=p

  36. angel says:

    Mane xlarat..? dorang rajin keje…sampekan keje yg org malaysia xleh wat dorang buat..k…=p
    Bencana nie datang tiada di duga,malang tak berbau..
    so jan cakap orang..len hari kena kat dri sendiri..

  37. angel says:

    FIKIRAN SEMPIT..

  38. angel says:

    TAK SUME ORANG INDONESIA MCM TU..
    TAK TAU APE2 TAPI NAK KOMEN..
    KORANG TAU KE APE SEBAB?

  39. angel says:

    DIJAJAH TAPI MELAWAN JUGA SAMPAI MERDEKA…SAME JE KITE SAME2 DI JAJAH..BEZANYE INDINESIA MERDEKA SBB USAHA DORANG…TAK TAU ERTI MENYERAH…

  40. angel says:

    YELA KO..PANDAI2 JER..TAK SEDAR DIRI LA TUE..TAK BACA SEJARAH KEW??KE LUPE DIRI?
    KESIAN AWK..MENTANG2 DAH JADI RAKYAT MALAYSIA..
    PANDAI PULAK BERFALSAFAH YE?

  41. angel says:

    WEI..KO HINA LAH…KO TU KAYE SANGAT KEW??
    MANE ORANG TAK SAKIT ATI..KORANG CAKAP ..INDON..LA..
    MISKIN LA…HINA LA PUAS2..=P

  42. angel says:

    KORANG TAK PSL XYAH LA KOMEN OI..KESIAN BTOL//
    KO TAU KE APE MASALAH DYE..KO XTAU..XYAH LA MENGUNGKIT..CAM BUDAK KECI..=P

  43. angel says:

    TAKYAH UNGKITLAH BRO..DAH BRI BANTUAN IKHLASHKAN JEW..ME IS NETRAL..

  44. yeyen says:

    dear angel…

    engko ni knape hah???apasal ko backup org indon sgt…org2 yg bg komen kat sini just nak bg pendapat je…tak jgk la smpai hati nak wat gtu kat org indon…diorang pun xlah kata sume org indon jht…emosi plak ko nih….ko ni ader something wrong la..ko smpan je la buku sejarah ko tuh asyik nak igtkan org..ko igt ko je ke bace sjarah…then ape ko kata??bezanye indonesia merdeka atas usaha sendiri??xreti nak menyerah??brapa ramai pejuang negara kita yg ko tau???iyelah ko bace sjarah indon bukan malaysia..lupe lak aku..xsalah kan kalau kita bg pendapat..selagi kesabaran ade kat diri org kita xkan jd jg perang tuh….ko tgk org kite waktu nak kena ganyang rilek je..xde plak wat rusuhan nak bls blk…dah memg dorg bodoh nak buat mcmna….oppss!!i mean org yg nak ganyang malaysia je k…so pikir2la sendiri..

  45. firman says:

    dear malaysian people…

    ada kalanya saudara dengan saudara ribut sehari-hari namun damai kemudian..bukankah demikian dinamika kehidupan..ketika panji-panji kebenaran berkibar maka ta’ adalagi yang namanya saudara, teman ataupun bangsa..karena semuanya akan menyeru pada satu panji kebenaran tersebut…dan panji kebenaran itu tidak akan datang sebelum terpenuhinya segala tanda-tanda datangnya hari Akhir…dan diantara tanda-tandanya adalah meruncingnya permusuhan diantara saudara seiman..tanda-tanda itu akan semakin nampak dan semakin dekat bila kita semua menghendaki itu terjadi namun bila kita ingin hal itu tidak datang sekarang maka tunjukanlah dengan semua perbuatan dan tutur kata kita…panji-panji kebenran itu akan datang dari arah sebelah timur, wallahu’alam…mungkjin bangsa timur itu adalah indonesia dan malaysia selaku pemeluk islam terbesar….damai itu indah….salam dari indonesia buat saudara-saudaraku malaysia…

  46. unk says:

    sadar lah manusia..
    jangan sibuk bepantun aja..

  47. admin says:

    ingat asal usul kita..

  48. anak malaysia 4366 says:

    angel kalau orang ada otak tak baling taik[najis] kan.ramai ke orang main taik kat indon

  49. dino says:

    jgnlah kau apa2kan pada anak daranya…kita kawin dgnnyakan bagusssss

  50. dino says:

    biarlah mereka main najis..sbb tak ada apa nak buat…

  51. dino says:

    INGAT ASAL USUL KITA-asal usul kita asalnya dulu kita mana ada..Semua manusia mcm tu..

  52. dino says:

    Saya ingin kepastian yg melakukan provokasi dan tunjuk perasaan di Indonesia tu siapa?Adakah mereka itu org islam,hindu,buddha@ugama lain..Kalau mereka bukan berugama islam memang patutlah mereka seperti itu..tapi jika org islam sangatlah malang kerana menyerang saudara sama islam..dan inilah yg dinantikan oleh musuh islam…ISLAM NI BERSAUDARA..serumpun ni tiada pula nabi ajar bab serumpun…

  53. Dino says:

    angel kalau satu hari nanti ada rakyat Malaysia berperang guna buluh runcing utk pertahan negaranya dari serangan musuh seperti Amerika @Israel adakah org indonesia akan marah sbb pakai BULUH RUNCING?

  54. Dino says:

    angel budaya timur sudah mengecut kerana diganti dgn budaya barat…yg pertahan hanya org tua saja..Bila mereka sudah tiada semua jd bahan sejarah dan tinggal didalam muzium…

  55. syah says:

    jgnla ckp semua org Indon camtu
    kalau korang perasan yg nk ganyang2 nig org2 Jawa je

    org2 Sumatera(Aceh,Riau,Jambi,Medan) baik2 la…entah bila Indon nk perang dgn Msia,mesti org2 Sumatera tolong kita

    diorang pun actuallybenci dgn org2 Jawa-(sebab kaut hasil bumi diorang pegi hantar kt Jakarta)…byk pemimpin2 Indon yg cam celaka pon asal dr Jawa

  56. syah says:

    anyway possibilty nk perang tu ada…sebab sorang Menteri Indon dh utarakan isu ni dlm twitter dia smalam
    ni link
    http://www.thejakartapost.com/news/2010/08/26/house-wants-govt-take-tough-stance-malaysia.html-0

    basicaly kalau btul2 nk preparare prang dgn kita….diorang kena sediakan US$3.2 billion setiap bulan nk support perang lawan mlaaysia nih

  57. Dino says:

    Yg canang perang kumpulan yg dapat upah dari golongan yg kalah dalam PEMILU…Bila kecewa mereka buat kacau…guna isi tak masuk akal …Kalau bercakap hal pulau yg dimenangi oleh msia dari keputusan mahkamah mcmana pula kes Timur-timur?Terang2 negara barat berusaha utk memisahkan dari indonesia..Mana pejuang nasional mereka? Pejuang mereka hanya ambil berat hal tarian ,kain batik,keris,itik jawa dan asam jawa…..KESUDAHANNYA TIMUR -TIMUR TERLEPAS JUGA….

  58. Dino says:

    Memang org sumatera tak sama dgn org jawa

  59. Dino says:

    aku pun nak jaga juga…tapi kalau datang jejaka dari Pulau Lombok putih matalah akuuuu…

  60. zharif says:

    haha…sorry la nk kate…aq rse bkan kite yg rembat bdaya indonesia….dieorg yg dtg sini…
    nk bgaduh wt ape…ko setelkan hutang ko ngn bank dunia dulu…pastu brulah ko cite bende lain….
    seterusnya…batik ko lain batik kite kt kltn,terengganu tu…kitekn serumpun… nusantara…aq pon kacuk jgak…moyang aq bpk asl bandung lgi…barat ade bising kite tiru die?xdekan…hahaha
    renung2kan pikir2 kan

  61. harryposh says:

    Saya mengutuk sekeras-kerasnya tindakan biadap aktivis INDONESIA yang membakar JALUR GEMILANG kami… sekaligus menjatuhkan maruah MALAYSIA… !!! kami berasa malu dengan tindakan saudara kami di sana.. tidak cukup dengan itu kedutaan kami di baling dengan najis mencerminkan perilaku yang tidak bertamadun sama sekali..!! Sanggup mereka semua menadah najis mereka sendiri untuk dibaling…amat memalukan!! Namun Kami di sini tidak pula menjalankan demonstrasi semula sebagai tanda bantahan tindakan INDONESIA… Ini menandakan rakyat MALAYSIA lebih matang dan rasional dalam menangani situasi… because we’re a good than INDONESIA in term of everything…!!!

  62. airin aleeya says:

    btul 2..apa yg da malaysia smbngkan kta iklas kan je,,,,xelok jgk ungkit2x ni…apapn kpada warga endon yg nk serang ngra kmi ni….fkir2xkan jak la ya….xdpt apapn nk bt mcm 2….knang budi la skit…:)k..peacee..!

  63. padil 68 says:

    Beringat -ingat sebelum terkena..Jangan meninggikan diri ,Bersopan santun amalan mulia , Berhati – hati dijalan raya. itulah falsafah hidup kita.. adakah kita amalkah?

  64. aman says:

    ak x fham la! Nape ade segelintir rkyat Indonesia yg benci sgt dgn Malaysia? Macam lah dorg tu bagus sgt!! Ape2 pon.. peace no war (>_<)

  65. Mohd Zaid says:

    @aman diorang tu sebenarnya dengki tengok Malaysia lagi maju dari negara diorang kot

  66. BEN says:

    Ye2 je ko..pndai buat citer..hahah

  67. messi10 says:

    indon2…dasar tak sedar diri

  68. jeme sumatra says:

    borneo tu punye indon,,,ngape geser patok cam tu

  69. jeme sumatra says:

    kite ni sesame serumpun jgn saling ganggu,,,kami tak pernah ganggu kalian asal kalian tak ganggu kami,,,,

    peace…

  70. jeme sumatra says:

    Konfrontasi Indonesia-Malaysia atau yang lebih dikenal sebagai Konfrontasi saja adalah sebuah perang mengenai masa depan Malaya, Brunei, Sabah dan Sarawak yang terjadi antara Federasi Malaysia dan Indonesia pada tahun 1962 hingga 1966.

    Perang ini berawal dari keinginan Federasi Malaya lebih dikenali sebagai Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1961 untuk menggabungkan Brunei, Sabah dan Sarawak kedalam Federasi Malaysia yang tidak sesuai dengan Persetujuan Manila oleh karena itu Keinginan tersebut ditentang oleh Presiden Soekarno yang menganggap pembentukan Federasi Malaysia yang sekarang dikenal sebagai Malaysia sebagai “boneka Inggris” merupakan kolonialisme dan imperialisme dalam bentuk baru serta dukungan terhadap berbagai gangguan keamanan dalam negeri dan pemberontakan di Indonesia.[1][2]

    Pelanggaran perjanjian internasional konsep THE MACAPAGAL PLAN antara lain melalui perjanjian Persetujuan Manila tanggal 31 Juli 1963, tanggal 3 Agustus 1963, tanggal 5 Agustus 1963[3] mengenai dekolonialisasi Wikisource-logo.svg yang harus mengikut sertakan rakyat Sarawak dan Sabah

    Persetujuan Manila antara Filipina, Federasi Malaya dan Indonesia

    Pada 1961, Kalimantan dibagi menjadi empat administrasi. Kalimantan, sebuah provinsi di Indonesia, terletak di selatan Kalimantan. Di utara adalah Kerajaan Brunei dan dua koloni Inggris; Sarawak dan Borneo Utara, kemudian dinamakan Sabah. Sebagai bagian dari penarikannya dari koloninya di Asia Tenggara, Inggris mencoba menggabungkan koloninya di Kalimantan dengan Semenanjung Malaya, Federasi Malaya dengan membentuk Federasi Malaysia.

    Rencana ini ditentang oleh Pemerintahan Indonesia; Presiden Soekarno berpendapat bahwa Malaysia hanya sebuah boneka Inggris, dan konsolidasi Malaysia hanya akan menambah kontrol Inggris di kawasan ini, sehingga mengancam kemerdekaan Indonesia. Filipina juga membuat klaim atas Sabah, dengan alasan daerah itu memiliki hubungan sejarah dengan Filipina melalui Kesultanan Sulu.

    Di Brunei, Tentara Nasional Kalimantan Utara (TNKU) memberontak pada 8 Desember 1962. Mereka mencoba menangkap Sultan Brunei, ladang minyak dan sandera orang Eropa. Sultan lolos dan meminta pertolongan Inggris. Dia menerima pasukan Inggris dan Gurkha dari Singapura. Pada 16 Desember, Komando Timur Jauh Inggris (British Far Eastern Command) mengklaim bahwa seluruh pusat pemberontakan utama telah diatasi, dan pada 17 April 1963, pemimpin pemberontakan ditangkap dan pemberontakan berakhir.

    Filipina dan Indonesia resminya setuju untuk menerima pembentukan Federasi Malaysia apabila mayoritas di daerah yang hendak dilakukan dekolonial memilihnya dalam sebuah referendum yang diorganisasi oleh PBB. Tetapi, pada 16 September, sebelum hasil dari pemilihan dilaporkan. Malaysia melihat pembentukan federasi ini sebagai masalah dalam negeri, tanpa tempat untuk turut campur orang luar, tetapi pemimpin Indonesia melihat hal ini sebagai Persetujuan Manila yang dilanggar dan sebagai bukti kolonialisme dan imperialisme Inggris.
    “ Sejak demonstrasi anti-Indonesia di Kuala Lumpur, ketika para demonstran menyerbu gedung KBRI, merobek-robek foto Soekarno, membawa lambang negara Garuda Pancasila ke hadapan Tunku Abdul Rahman—Perdana Menteri Malaysia saat itu—dan memaksanya untuk menginjak Garuda[4], amarah Soekarno terhadap Malaysia pun meledak. ”

    Demonstrasi anti-Indonesia di Kuala Lumpur yang berlangsung tanggal 17 September 1963, berlaku ketika para demonstran yang sedang memuncak marah terhadap Presiden Sukarno yang melancarkan konfrontasi terhadap Malaysia[5]an juga kerana serangan pasukan militer tidak resmi Indonesia terhadap Malaysia. Ini berikutan pengumuman Menteri Luar Negeri Indonesia Soebandrio bahwa Indonesia mengambil sikap bermusuhan terhadap Malaysia pada 20 Januari 1963. Selain itu pencerobohan sukarelawan Indonesia (sepertinya pasukan militer tidak resmi) mulai memasuki Sarawak dan Sabah untuk menyebar propaganda dan melaksanakan penyerangan dan sabotase pada 12 April berikutnya.

    Soekarno yang murka karena hal itu mengutuk tindakan demonstrasi anti-Indonesian yang menginjak-injak lambang negara Indonesia[6] dan ingin melakukan balas dendam dengan melancarkan gerakan yang terkenal dengan nama Ganyang Malaysia. Soekarno memproklamirkan gerakan Ganyang Malaysia melalui pidato beliau yang amat bersejarah, berikut ini:

    Kalau kita lapar itu biasa
    Kalau kita malu itu juga biasa
    Namun kalau kita lapar atau malu itu karena Malaysia, kurang ajar!

    Kerahkan pasukan ke Kalimantan hajar cecunguk Malayan itu!
    Pukul dan sikat jangan sampai tanah dan udara kita diinjak-injak oleh Malaysian keparat itu

    Doakan aku, aku kan berangkat ke medan juang sebagai patriot Bangsa, sebagai martir Bangsa dan sebagai peluru Bangsa yang tak mau diinjak-injak harga dirinya.

    Serukan serukan keseluruh pelosok negeri bahwa kita akan bersatu untuk melawan kehinaan ini kita akan membalas perlakuan ini dan kita tunjukkan bahwa kita masih memiliki Gigi yang kuat dan kita juga masih memiliki martabat.

    Yoo…ayoo… kita… Ganjang…
    Ganjang… Malaysia
    Ganjang… Malaysia
    Bulatkan tekad
    Semangat kita badja
    Peluru kita banjak
    Njawa kita banjak
    Bila perlu satoe-satoe!

    Soekarno.

    Perang

    Pada 20 Januari 1963, Menteri Luar Negeri Indonesia Soebandrio mengumumkan bahwa Indonesia mengambil sikap bermusuhan terhadap Malaysia. Pada 12 April, sukarelawan Indonesia (sepertinya pasukan militer tidak resmi) mulai memasuki Sarawak dan Sabah untuk menyebar propaganda dan melaksanakan penyerangan dan sabotase. Tanggal 3 Mei 1963 di sebuah rapat raksasa yang digelar di Jakarta, Presiden Sukarno mengumumkan perintah Dwi Komando Rakyat (Dwikora) yang isinya:

    * Pertinggi ketahanan revolusi Indonesia
    * Bantu perjuangan revolusioner rakyat Malaya, Singapura, Sarawak dan Sabah, untuk menghancurkan Malaysia

    Pada 27 Juli, Sukarno mengumumkan bahwa dia akan meng-“ganyang Malaysia”. Pada 16 Agustus, pasukan dari Rejimen Askar Melayu DiRaja berhadapan dengan lima puluh gerilyawan Indonesia.

    Meskipun Filipina tidak turut serta dalam perang, mereka memutuskan hubungan diplomatik dengan Malaysia.

    Federasi Malaysia resmi dibentuk pada 16 September 1963. Brunei menolak bergabung dan Singapura keluar di kemudian hari.

    Ketegangan berkembang di kedua belah pihak Selat Malaka. Dua hari kemudian para kerusuhan membakar kedutaan Britania di Jakarta. Beberapa ratus perusuh merebut kedutaan Singapura di Jakarta dan juga rumah diplomat Singapura. Di Malaysia, agen Indonesia ditangkap dan massa menyerang kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur.

    Di sepanjang perbatasan di Kalimantan, terjadi peperangan perbatasan; pasukan Indonesia dan pasukan tak resminya mencoba menduduki Sarawak dan Sabah, dengan tanpa hasil.
    Komando Aksi Sukarelawan.

    Pada 1964 pasukan Indonesia mulai menyerang wilayah di Semenanjung Malaya. Di bulan Mei dibentuk Komando Siaga yang bertugas untuk mengkoordinir kegiatan perang terhadap Malaysia (Operasi Dwikora). Komando ini kemudian berubah menjadi Komando Mandala Siaga (Kolaga). Kolaga dipimpin oleh Laksdya Udara Omar Dani sebagai Pangkolaga. Kolaga sendiri terdiri dari tiga Komando, yaitu Komando Tempur Satu (Kopurtu) berkedudukan di Sumatera yang terdiri dari 12 Batalyon TNI-AD, termasuk tiga Batalyon Para dan satu batalyon KKO. Komando ini sasaran operasinya Semenanjung Malaya dan dipimpin oleh Brigjen Kemal Idris sebaga Pangkopur-I. Komando Tempur Dua (Kopurda) berkedudukan di Bengkayang, Kalimantan Barat dan terdiri dari 13 Batalyon yang berasal dari unsur KKO, AURI, dan RPKAD. Komando ini dipimpin Brigjen Soepardjo sebagai Pangkopur-II. Komando ketiga adalah Komando Armada Siaga yang terdiri dari unsur TNI-AL dan juga KKO. Komando ini dilengkapi dengan Brigade Pendarat dan beroperasi di perbatasan Riau dan Kalimantan Timur.

    Di bulan Agustus, enam belas agen bersenjata Indonesia ditangkap di Johor. Aktivitas Angkatan Bersenjata Indonesia di perbatasan juga meningkat. Tentera Laut DiRaja Malaysia mengerahkan pasukannya untuk mempertahankan Malaysia. Tentera Malaysia hanya sedikit saja yang diturunkan dan harus bergantung pada pos perbatasan dan pengawasan unit komando. Misi utama mereka adalah untuk mencegah masuknya pasukan Indonesia ke Malaysia. Sebagian besar pihak yang terlibat konflik senjata dengan Indonesia adalah Inggris dan Australia, terutama pasukan khusus mereka yaitu Special Air Service(SAS). Tercatat sekitar 2000 pasukan Indonesia tewas dan 200 pasukan Inggris/Australia (SAS) juga tewas setelah bertempur di belantara kalimantan (Majalah Angkasa Edisi 2006).

    Pada 17 Agustus pasukan terjun payung mendarat di pantai barat daya Johor dan mencoba membentuk pasukan gerilya. Pada 2 September 1964 pasukan terjun payung didaratkan di Labis, Johor. Pada 29 Oktober, 52 tentara mendarat di Pontian di perbatasan Johor-Malaka dan membunuh pasukan Resimen Askar Melayu DiRaja dan Selandia Baru dan menumpas juga Pasukan Gerak Umum Kepolisian Kerajaan Malaysia di Batu 20, Muar, Johor.

    Ketika PBB menerima Malaysia sebagai anggota tidak tetap. Sukarno menarik Indonesia dari PBB pada tanggal 20 Januari 1965 dan mencoba membentuk Konferensi Kekuatan Baru (Conference of New Emerging Forces, Conefo) sebagai alternatif.

    Sebagai tandingan Olimpiade, Soekarno bahkan menyelenggarakan GANEFO (Games of the New Emerging Forces) yang diselenggarakan di Senayan, Jakarta pada 10-22 November 1963. Pesta olahraga ini diikuti oleh 2.250 atlet dari 48 negara di Asia, Afrika, Eropa dan Amerika Selatan, serta diliput sekitar 500 wartawan asing.

    Pada Januari 1965, Australia setuju untuk mengirimkan pasukan ke Kalimantan setelah menerima banyak permintaan dari Malaysia. Pasukan Australia menurunkan 3 Resimen Kerajaan Australia dan Resimen Australian Special Air Service. Ada sekitar empat belas ribu pasukan Inggris dan Persemakmuran di Australia pada saat itu. Secara resmi, pasukan Inggris dan Australia tidak dapat mengikuti penyerang melalu perbatasan Indonesia. Tetapi, unit seperti Special Air Service, baik Inggris maupun Australia, masuk secara rahasia (lihat Operasi Claret). Australia mengakui penerobosan ini pada 1996.

    Pada pertengahan 1965, Indonesia mulai menggunakan pasukan resminya. Pada 28 Juni, mereka menyeberangi perbatasan masuk ke timur Pulau Sebatik dekat Tawau, Sabah dan berhadapan dengan Resimen Askar Melayu Di Raja dan Kepolisian North Borneo Armed Constabulary.

    Pada 1 Juli 1965, militer Indonesia yang berkekuatan kurang lebih 5000 orang melabrak pangkalan Angkatan Laut Malaysia di Semporna. Serangan dan pengepungan terus dilakukan hingga 8 September namun gagal. Peristiwa ini dikenal dengan “Pengepungan 68 Hari” oleh warga Malaysia.
    [sunting] Akhir konfrontasi

    Menjelang akhir 1965, Jendral Soeharto memegang kekuasaan di Indonesia setelah berlangsungnya G30S/PKI. Oleh karena konflik domestik ini, keinginan Indonesia untuk meneruskan perang dengan Malaysia menjadi berkurang dan peperangan pun mereda.

    Pada 28 Mei 1966 di sebuah konferensi di Bangkok, Kerajaan Malaysia dan pemerintah Indonesia mengumumkan penyelesaian konflik. Kekerasan berakhir bulan Juni, dan perjanjian perdamaian ditandatangani pada 11 Agustus dan diresmikan dua hari kemudian.

  71. Keterangan Pemerintah Indonesia yang menyatakan Malaysia tidak mencaplok wilayah di Camar Bulan dan Tanjung Dato, diakui oleh Menteri Luar Negeri Malaysia Dato Seri Anifah Aman. Selain itu, Anifah meminta segala permasalahan konflik diselesaikan lewat dialog.

    “Saya kira pendapat saya sama dengan pihak Indonesia. Kami menyetujui batas wilayah antara Malaysia berdasarkan perjanjian yang telah disepakati sebelumnya,” ungkap Menlu Dato Seri Anifah Aman saat melakukan pertemuan dengan Menlu RI Marty Natalegawa di Kuala Lumpur, seperti dikutip The Star, Rabu (12/10/2011).

    Menurut Anifah, yang melakukan pertemuan dengan Natalegawa pada Pertemuan Komisi Bersama Kerja Sama Bilateral ke-11, menilai bahwa patok batas wilayah bisa saja dipindahkan dengan sengaja oleh pribadi tak bertanggung jawab ataupun karena faktor alam.

    “Kemungkinan besar beberapa patok wilayah dipindahkan oleh sosok tidak bertanggung jawab tanpa ada motif yang jelas,” tuturnya.

    Anifah menambahkan, untuk menentukan kembali batas wilayah tersebut dapat dikerahkan tim survei gabungan dari Indonesia dan Malaysia. Tentunya hal ini juga disertai dengan titik koordinat yang disepakati saat zaman penjajahan.

    Senin lalu, pemerintah melalui Djoko Suyanto menegaskan, Camar Wulan dan Tanjung Datu yang belakangan ini diberitakan merupakan wilayah Indonesia yang dicaplok Malaysia, dianggap oleh pemerintah merupakan kekeliruan pemahaman. Daerah yang dekat dengan Kalimantan Barat itu memang merupakan wilayah Malaysia.

    Patok-patok perbatasan yang diberitakan digeser dengan sengaja, sehingga menyebabkan kedua daerah itu masuk ke dalam wilayah negara Malaysia, juga merupakan kekeliruan pemahaman

  72. wong jowo says:

    Pada era baru ini, mungkin hubungan negara Indonesia-Malaysia sedang kacau dan sering kacau. Disini penghuni Gubug Reyot ingin menyoroti masalah itu. Ya kalao salah, mohon diampuni ya mas mas ngganteng dan mbak cantik. 😀 Maklum, saya ini orang desa yang nyewa tempat di kota Blogosphere yang juga ingin berpendapat, ngobrolin ini itu ndak jelas dan aseli ndak penting blas.

    Setelah melihat forum sana sini, melihat tulisan di gedung megah blogger sana-sini, melihat indahnya pisuhan atau cemoohan sana-sini, bibir ini kok tersenyum sendiri. Lha bagemana piye, mereka saling beradu kata-kata kotor, jurus-jurus andalan cemoohan, seperti Naruto yang mengeluarkan jurus bayangan atau Kage Bunshin buat melawan Sasuke. Atau saat Son Goku melawan Pikoruro (Picollo-yang bener) dan mengeluarkan kamehameha tingkat sejuta koma dua tujuh. Hmm… Antar teman seperjuangan kok pada berantem yah tokoh anime seru ini? Pasti yang pernah jadi anak-anak dulu juga tahu cerita anime populer dari Jepang ini. 😀

    Clrett, ctaarrrr…zzzz…. Ini judulnya Orang Indonesia Dimata Orang Malaysia kok ngelantur ke anime… Emang GJ (bukan good job) yang punya Gubug. Hmm, yasudlah mari mari ke topik pembicaraan. Sik ya saya cam Kopi Reyotnya buat menemani obrolan endak penting ini… cuurr, kletek kletek kletek… hmm, harum.. Monggo dinikmati…

    Mbalik lagi ke topik, saat ini mungkin masih banyak obrolan-obrolan baru yang mengandung unsur olok-mengolok. Saya habis bertamu ke forum-forum/blog Kaskus.us, Fesbuk grup, Topix.com, Jahu.net, Malingsia.com, de el el. Kebanyakan mereka saling adu jurus masing-masing untuk menghujat, namun ada juga yang menjadi penengah atau netral tentang pergulatan orang Indonesia dengan orang Malaysia ini. Selidik demi selidik, yang beradu jurus tersebut adalah “anak-anak muda” Indonesia dan Malaysia. Ada juga yang “memakai topeng The Mask” untuk memperkuat jurusnya, yaitu dengan menyamar jadi “Indon” buat yang Malaysia, atau “berubah” menjadi “Malingsia” buat yang Indonesia (mohon maaf saya menulis ada apanya, eh salah, apa adanya ding)., pak Najib Razak, atau pak Mizan Zainal Abidin disana.

    Saya hanya tersenyum saja melihat mereka berantem. Lha saya ngurusi Gubug Reyot ini saja kewalahan kok mau ikut-ikutan perang sesama manusia. Saya hanya bisa melihat dan berkomentar di dalam hati sesuai hati nurani. Bukannya saya mau mengolok-olok Malaysia juga (saya orang Endonesa tulen yang hidup diantara gedung bertingkat), namun ndak saya pungkiri, dulu saya waktu masih imut kayak marmut dan belum tinggal di gubug reyot ini juga pernah berargumen dalam hati yang intinya mengolok-olok Malaysia. Namun sekarang, saat saya sudah terbangun gara-gara atap gubug reyot ini bocor, saya cari-cari pikiran yang suka ngolok-olok itu kok ndak ada ya? Ndak ngerti ndelesep kemana…

    Yang menjadi pertanyaan saya dalam hati, apa ada ya manusia-manusia Indonesia maupun Malaysia yang berfikiran sama seperti saya sekarang. Menjunjung tinggi nilai persahabatan, saling menghormati dan menghargai, dan mendahulukan hati nurani sebelum bertindak/mengeluarkan jurus sakti masing-masing untuk saling menjatuhkan? Kita semua kan manusia, punya hati punya rasa, punya urusan sendiri yang mungkin orang lain akan sulit untuk mengerti kita, punya kewajiban, punya tanggung jawab entah kepada keluarga (anak istri) maupun tuntutan hidup lainnya, dan sedikit berimajinasi menjadi seseorang diposisi yang disini dianggap sebagai “lawan”. Bukannya saya sok baik, sok imut, sok bijaksana, namun aseli dalam hati saya saat ini ndak ada pikiran buruk tentang Malaysia. (Sampeyan boleh mengolok saya kalao ndak percaya sama saya).

    Selidik demi selidik [lagi], ternyata saya punya teman Malaysia di akun Fesbuk. Jumlahnya ndak Cuma satu dua, namun puluhan. Mereka add saya karena keikhlasan, padahal mereka tahu saya ini Indonesian tulen, tepatnya wong Jowo yang belum bisa Njawani. Tapi kok ya tetap di-et juga Fesbuk saya. Kan saya bukan apa-apa, ndak punya barang berharga buat mereka minta, cuman seorang biyasa yang tinggal di gubug renta. Nah, tadi ndak tahu ada angin apa, salah satu dari orang Malaysia ini mengajak cetingan sama saya. Ini cetingannya ndak saya ubah blas:

    Lista

    hai mas sihat

    9:11amMasbeken

    hai

    sihat

    sehat

    ?

    9:13amLista

    bandar macam mana

    ok

    9:13amMasbeken

    belum saya lihat 😀

    9:13amLista

    lihat dahulu

    9:14amMasbeken

    oke

    9:23amMasbeken

    your city is cool

    😀

    9:24amLista

    lawat city orang lain

    9:24amMasbeken

    🙂

    9:25amLista

    tamabah pembaikan city

    9:25amMasbeken

    iya

    9:25amLista

    bagus

    9:25amMasbeken

    kok fotomu tidak ada? 😀

    9:26amLista

    belum di masukkan lagi

    9:26amMasbeken

    hehehe

    9:27amLista

    mas kamu lelaki atau perempuan

    9:27amMasbeken

    lelaki, kan “mas”, kalau perempuan “mbak”

    9:28amLista

    ha ha ha

    9:28amMasbeken

    yeee, ketawa

    kamu orang Malaysia ya?

    9:28amLista

    betul

    9:29amMasbeken

    hehe

    lelaki juga?

    9:29amLista

    betul

    9:29amMasbeken

    namanya kok mirip cewek? 😀

    9:29amLista

    nostalgia lama

    9:29amMasbeken

    wow

    ex?

    hmm… mas Lista, apa pandangan orang Malaysia ke orang Indonesia tetap uruk disana?

    buruk

    🙁

    saya lihat di forum2 kok begitu ya…

    seperti mau perang saja

    9:32amLista

    dengar boleh, percaya jangan

    9:32amMasbeken

    ok

    saya juga berfikir begitu, tidak semua orang malaysia benci indonesia

    juga sebaliknya

    9:33amLista

    sebab orang orang itu tidak boleh lihat kita senang (damai)

    9:33amMasbeken

    pasti sebagian besar saling menghormati dan menghargai… 😀

    9:33amLista

    betul

    9:33amMasbeken

    YUP!!! 😉

    ada sekelompok kecil orang yang tidak suka…

    9:34amLista

    saya akui

    9:34amMasbeken

    sekelompok kecil orang di pemerintahan, maupun forum2 yang suka memprovokasi

    anda sudah bekerja?

    9:35amLista

    betul. kita harus berpandangan terbuka dan perfikiran luas

    9:35amMasbeken

    😉

    9:36amLista

    masa ini sedang berkerja

    9:36amMasbeken

    kok bermain feisbuk? :p

    9:37amLista

    hiburan sambil kerja

    9:37amMasbeken

    hehehe

    saya masih belajar, kuliah. tapi ini sedang libur. banyak orang Malaysia kuliah disini.

    9:37amLista

    sorry la kalau lambat

    9:37amMasbeken

    nevermind 🙂

    9:37amLista

    di mana tu

    9:38amMasbeken

    di Surabaya, Airlangga University

    saya juga punya saudara di Kuala Lumpur

    9:38amLista

    teruskan impian mu semoga berjaya

    9:39amMasbeken

    oh iya, yang belajar disini banyak yang mengambil jurusan Kedokteran dan farmasi

    okelah kalo begitu 😉

    9:41amLista

    kuala lumpur di mana tempatnya

    9:41amMasbeken

    saya tidak tahu..

    hehe

    belum pernah kesana, jadi tidak tahu

    9:42amLista

    kuala lumpur luas

    9:42amMasbeken

    iya

    anda juga Kuala Lumpur?

    9:42amLista

    saya kerja dulu ya, nanti kita chat

    9:42amMasbeken

    oke oke

    selamat bekerja

    salam hangat dari Indonesia

    Waow, panjang sekali ya, maap mbak cantik dan mas ngganteng sekaliyan. Saya cuman mau syering aja kok, jadi ndak saya tambahi atau saya kurangi cettingan tadi. Hmm… Bisa dilihat kan, betapa ada seorang WNM (warga negara Malaysia) yang memiliki pikiran sama seperti saya. Bisa berfikir positif dan terbuka lebar selebar jendela Gubug Reyot dunia. Saya yakin, di Malaysia banyak orang yang berfikiran seperti itu. Banyak yang menghargai orang Indonesia, banyak yang selalu positif dalam menanggapi segala masalah yang ada.

    Terus yang saya tidak habis pikir, kenapa banyak yang saling adu jurus ya? Saya tidak menyalahkan sampeyan yang “pernah ikut” dalam adu jurus ini. Namun saya cuman bertanya, apa sih masalah utamanya kok bisa seperti itu? Apa karena budaya Indonesia dicuri Malaysia? Apa karena kasus Ambalat? Apa karena orang Indonesia yang bekerja sebagai pembantu di Malaysia disakiti? Kalau jawabnya “YA”, coba sampeyan hitung dulu lah orang Malaysia dan Indonesia jumlahnya berapa. Terus sampeyan itung juga jumlah huruf di forum-forum yang sedang adu jurus itu. Terakhir bandingkan. Pasti jumlahnya masih banyak orang Malaysia+Indonesia yang tidak menulis atau ikut campur dalam masalah ini. (Yo iyolah, ngawur cara ini) Tapi setidaknya meyakinkan mbak-mbak nan Ayu dan mas Ngganteng supaya berfikir positif menyikapi masalah ini. (Kalo ndak setuju dengan cara saya membandingkan, ndak usah dihitung detailnya ya?) Heee..

    Sekali lagi kita lihat kutipan cettingan saya dengan Mas Lista tadi. Beliau mengatakan, “sebab orang orang itu tidak boleh lihat kita senang (damai)”, dan, “betul. kita harus berpandangan terbuka dan perfikiran luas”. Nah, orang Malaysia sendiri lo ini yang bilang. Dia bisa berkata bijak seperti itu, itu kata-kata yang menurut saya “ajaib”. Bayangkan saja, setelah ngubek-ngubek forum dan blog yang berisi cacian, makian, kata-kata kotor, bahkan orang yang netral juga dimaki-maki, saya menemukan seorang yang memberi titik terang dan sangat ajaib pagi tadi. 😀

    Dunia ini semakin maju, dunia ini menuju pasar bebas, Indonesia dan Malaysia juga. Suatu saat kita pasti akan bertemu dengan orang-orang yang “mungkin” kita benci. Namun sebelum kita membenci seseorang, alangkah baiknya kan kalau kita mengenal orang itu lebih jauh? Kalau saya tanya, sampeyan lebih suka menambah teman hidup atau musuh hidup hayo? 😀

    Seorang Salah Al Deen Al Ayubi atau Saladin, pangeran perang Islam terkemuka yang pernah menang perang Salib saja pernah memberikan seekor kuda kepada King Richard (raja Inggris) saat di tengah-tengah perang (King Richard itu musuhnya lo :p). Masak di dunia yang sudah maju dan sejarah Saladin yang begitu bijaksana sudah berdengung keras di dunia (sampai difilmkan), terus kita ndak mau tahu dan ndak mau mengambil kesimpulan dari cerita sejarah itu?

    Cuma mau nambahi sedikit, kalao ditanya kenapa mereka melakukan provokasi-provokasi tersebut, saya hanya bisa njawab untuk orang Malaysia yang mungkin pernah dirampok dan negaranya dilanggar aturannya, “paling-paling orang Indonesia yang melanggar itu sedang khilaf, sedang butuh uang untuk hidupnya, sedang dipaksa perutnya yang kosong untuk melakukan tindak pelanggaran, coba ditanya pada hati nurani masing-masing, kalau Anda berada di posisi itu, apa yang akan Anda lakukan?”. Terus buat orang Indonesia yang merasa budaya kita dicuri oleh orang Malaysia, “paling mereka suka dengan budaya kita, kan orang Ponorogo banyak yang kerja dan menetap disana, terus menjadi dua kewarganegaraan Indonesia-Malaysia(dulu bisa lo menjadi dwi kewarganegaraan). Jadi orang Malaysia juga merasa memiliki sebagian kesenian daerah kita karena saking seringnya orang-orang dari Ponorogo menampilkan Kesenian Reog disana. Apa yang harus kita lakukan untuk mencegah pencurian budaya? Ya kita cintai dan lestarikan lah budaya kita, jangan ditelantarkan, saat sudah diklaim saja kita berontak”. Toh andai saja memang budaya kita ditiru, kita harus bangga dong mas, berarti budaya kita sangat bagus hingga ditiru oleh negara lain? Betul ndak?

    Intinya mari kita berfikiran positif saja, jangan menambah dan memperpanjang daftar masalah dalam hidup kita. Hidup kan ibarat mampir ngombe alias mampir minum di bumi ini. Kalao kita ndak pergunakan sebaik-baiknya, kita bakalan rugi kan?

    Yawes mas ngganteng dan mbak cantik, sampai disini saja obrolan kita. Sudah puanjang banget obrolannya, sampe kopi Reyotnya dingin ini. Monggo to diminum, jangan sungkan-sungkan. Silakan juga berdiskusi di kolom komentar. Silakan mengolok-olok saya kalau itu diperlukan, hehe… Saya menerima kerupuk keritikan pedes kok, 😀 Pokoknya kalo bisa Gubug Reyot ini jangan dibakar saja, mosok tego yo sudah Reyot gini mau dibakar…?

  73. wong jowo says:

    piss aja friends 🙂 🙂 🙂 🙂

  74. jokko says:

    malaysia adalah sebuah negara boneka dan seluruh dunia tau itu,.. kalau kita pantau politik di malingsia di pimpin oleh orang cina 40 % india 32% dan malaysia 20 %, indonesia 8 %,… dan saya juga pernah mendengar ucapan warga malasia seperti ini “malysia negara islam kalau tidak suka keluar dari malaisa” menurut ku itu lucu malaysia tanpa negara asing itu sama saja dengan sampah tak berguna ,.. dan anda bisa liat negara indonesia di pimpin oleh rakyat sediri walau pun masih merangkak dalam memajukan bangsa tapi itu usaha sediri bukan orang lain

  75. Name* says:

    panasnya hubungan bilateral indonesia-malaysia
    adalah bukan tanpa sebab, apalagi dikarnakan ras,
    bisa dikatakan keduanya mempunyai ras
    cenderung mirip ato sama.
    Luka lama indonesia akibat ulah malaysia terkait
    Klaim sepihak pemerintah negeri jiran
    terhadap Pulau Sipadan-Ligitan, telah
    menyebabkan Indonesia kehilangan wilayah
    tersebut. Serta kasus Ambalat yang bermula dari
    perlakuan pemerintah Malaysia yang memberi
    konsesi kepada perusahaan minyak Amerika, Shell
    untuk melakukan eksplorasi di Laut Sulawesi,
    Malaysia mengklaim blok Ambalat yang berada di
    perairan Karang Unarang tersebut adalah
    milik Malaysia, Padahal berdasarkan deklarasi
    Juanda 1957, pulau tersebut milik
    Indonesia. Deklarasi Juanda sendiri pada tahun
    1959 telah diadopsi oleh PBB ke dalam Konvensi
    Hukum Laut. Dengan demikian, PBB pun
    mengakui kepemilikan Indonesia atas pulau itu.
    Belum lagi banyaknya kasus TKI yang dianiaya
    serta kasus-kasus lain yang mengusik amarah
    Bumi pertiwi.
    Di sisi lain kebaikan indonesia terhadap malaysia
    seakan hilang tersapu angin. Bagaimana kebaikan
    indonesia yang memberikan bantuan politik, Pada
    era Muhathir banyak bantuan Soeharto terhadap
    malaysia melalui kerja sama politiknya, Suharto
    mengirimkan ribuan rakyat indonesia ke malaysia
    untuk menjadi WN Malaysia memperkuat suara
    melayu terhadap etnis china dan berlaku hingga
    sekarang. tanpa indonesia suara pribumi dan
    china berimbang.
    Belum lagi bantuan untuk memperbaiki SDM
    dimalaysia. ketika Malaysia berharap agar
    mengirimkan tenaga profesional asal indonesia
    dengan mengirimkan Dosen, Ilmuan, dokter dan
    tenaga profesional lainnya. Selain menarik tenaga
    pengajar asal indonesia malaysia juga aktif
    mengirimkan pelajarnya untuk belajar di
    indonesia, bisa dikatakan Indonesia Adalah Tolak
    awal pendidikan malaysia.
    kemudian Pasar Indonesia yang merupakan pasar
    potensial malaysia untuk produk-produk
    dalam negerinya.. Berikut kerja sama
    perdagangan dua negara dan terdapatnya
    beberapa perusahaan malaysia yang beroperasi di
    indonesia (CPO) dan bantuan Bahan Pangan
    (komodity pertanian), Bahan Baku dll, ini sangat
    membantu perekonomian mereka.
    “Tak puaskah kalian dengan semua ini” meski
    pulau kalian ambil, kebaikan kami berikan. Meski
    warga kami kalian siksa, ilmu kami ajarkan.
    Berhentilah jadi tukang maling, maling ikan,
    maling budaya orang, maling pulau atau maling
    apapun. berhentilah berulah kau maling atau
    perlukah “Ganyang Malaysia” kami realisasikan
    sekarang juga.

  76. Kirana says:

    ape nak payah…Negare “Indon” hanye di Pulau jawe…tanya je ngan orang Sumatra, sulawesi, kalimantan dan papua ……….

  77. Kirana says:

    ape nak payah…Negare “Indon” hanye di Pulau jawe…tanya je ngan orang Sumatra, sulawesi, kalimantan dan papua ……….

  78. rovick says:

    Malaypler Doyan Di Jajah ….. Mati aja Loe

    Eh malaypler tau gak lo Bung Karno melakukan konfrontasi dgn Malaysia dan mempropagandakan Ganyang Malaysia, karena Malaysia hanyalah boneka, yg menjadi target Bung Karno adalah dalangnya Malaypler, yaitu Inggris.

    Andaikan Bung Karno masih berkuasa jangan harap kita akan berdamai dgn Malaypler, bangsa remeh temeh yg idup dari toketnye Inggris.. kecuali dgn negara Malapler yg merdeka dan berdaulat. jadi walaupun tampaknya Malaypler bebas menentukan kebijaksanaan negerinya sendiri, pada hakekatnya tidak, karena Malaypler hanyalah negeri boneka, yg diatur dan dikendalikan oleh Inggris. Dan sebagai bangsa, Malaypler amatlah menyedihkan, karena tidak mempunyai pahlawan perjuangan, kasih tau ke gw mana pahlawan perjuangan malaypler!!! Satupun gak ada, yg ada cuman orang2 mental busuk, satu sama laen gak ada yg kompak..

    Bahasa melayu dipake sama penduduk malaypler yg miskin2, kebanyakan pake bahasa mandarin sama inggris. Gak aneh kalo di sana daerah terpencil malaypler gak bisa berkomunikasi dgn daerah malaypler di tempat laen. Beda dgn Indonesia yg punya satu bahasa. karena itu Malaypler belum merdeka dan belum berdaulat. Walaupun layaknya seperti negeri berdaulat dan merdeka, tetapi fakta kenyataannya di Malaypler itu tidak ada Demokrasi, tidak ada kebebasan pers, tidak ada kebebasan berserikat dan berkumpul. Sehingga perilaku dan tindak-tanduk masyarakatnya terkadang aneh dan mengerikan, tetapi begitulah masyarakat koloni penjajahan, dan untuk menutupi dan melampiaskan kekecewaaan, iri hatinya dan ketidaksenangannya thd Indonesia, mereka melakukan provokasi-provokasi, pencurian, perampokan dan penyerobotan thd Indonesia.

    Walaupun secara ekonomi Malaypler disejahterakan oleh penjajahnya, melalui Genting Highland dan dimunculkanlah ikon Petronas, dan ikon-ikon perusahaan Malaypler sebagai penyumbang kesejahteraan dan kemakmuran ekonomi, walaupun sesungguhnya mesin uang Malaypler adalah Genting Highland. Tetapi sesungguhnya manusia adalah mahluk yg ingin bebas dan merdeka sesuai hak asasi manusia. Berjuanglah terus untuk merdeka Malaypler !!! Seperti Indonesia.

    Gak usah bangga punya Petronas.

    Dasar Malaypler maling budaya, udah taun 2007 masih dijajah… capeeeeeeeeeee deeeeeeeeeeeee

  79. yoma says:

    ehh, loe malaysia jgn suka ngambil budaya cok,
    punya menara petronas aja dah bangga..
    bukannya petronas buatannya korea utara ,,,
    bangga aja loe yg punya
    hajar MALINGSIA!!! GANYANG MALINGSIA

  80. yoma says:

    ehh, loe malaysia jgn suka ngambil budaya cok, rnpunya menara petronas aja dah bangga.. rnbukannya petronas buatannya korea utara ,,,rnbangga aja loe yg punyarnhajar MALINGSIA!!! GANYANG MALINGSIA

  81. ekoprayetno says:

    sudah lha
    saudara2 ku
    ,kita nak serumpun,tak semua org indonesia acam tuh…………….
    yakin lha,kita nhe hanya di propokasi oleh orang tak bertanggung jawab……………..
    mari kita satukan tekan kita…..
    untuk bergabung untuk membangkitkan islam di mata dunia…………..
    bole kah………….

  82. ekoprayetno says:

    sudah lharnsaudara2 kurn,kita nak serumpun,tak semua org indonesia acam tuh…………….rnyakin lha,kita nhe hanya di propokasi oleh orang tak bertanggung jawab……………..rnmari kita satukan tekan kita…..rnuntuk bergabung untuk membangkitkan islam di mata dunia…………..rnbole kah………….

  83. INDONESIA PROTECTOR says:

    WOY LOE MALAYSIA, ALIAS MALINGSIA ATAU MALINGSIAL, MAU APA LOE HAH? MAU BACOD LOE, LANGSUNG DATANG KE INDONESIA MAU NGAJAK PERANG KMU HAH? AYO PERANG , DAK USAH BACOD COK, MALAYSIA ANJING, BABI, PATEK, ANJINK KEPARAT, BANGSAT, MALAYSIA MENGKLAIM ANGKLUNG, TARI PENDET, PISANG GORENG, DAK MALU HAH? BACOD LOE ANGEL NGAJAK TAWURAN LOE? SALAM BUAT MALAYSIA ANJINK BABI BOCAH TENGIKn

  84. Anonymous says:

    jangan panggil kami “indon” tapi panggil kami indonesia

  85. It is in point of fact a nice and useful piece of information. I am satisfied
    that you shared this helpful info with us.
    Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.

  86. You must have a few main keywords backed up by a few alternates.
    Google is usually taking care of releasing an API,
    however it is not there yet. This is really because low click through
    rates is certain to get less traffic and so have lesser probability of getting conversion to sales.

  87. Hi there are using WordPress for your blog platform?
    I’m new to the blog world but I’m trying to get started and create my own. Do you need any html coding expertise to make your own blog?

    Any help would be really appreciated!

  88. Nero linguistic programming or NLP is recognized to one of the
    most natural and organic means since it mainly concerns regarding the habits of your person instead of being forced to take any supplements.

    Midnight is really a time when there is often a decrease of activity and when you currently
    and fall asleep the high sugar within your system is not burned off and you will be stored as fat.
    You will quickly realize that there are many things that want to come together in order to get rid of the weight
    in case you select one thing to truly master at a time you will find your confidence
    soars.

  89. Woah! I’m really digging the template/theme of this website.
    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s tough
    to get that “perfect balance” between user friendliness and appearance.
    I must say that you’ve done a very good job with this. Also,
    the blog loads very fast for me on Opera. Excellent Blog!

  90. Hi, I desire to subscribe for this weblog to obtain hottest updates,
    so where can i do it please assist.

  91. I’m actually glad to find this website on yahoo, just what I was
    trying to find. Saved to favorites.

  92. Thank you for making the honest atttempt to write
    about this. It may be extremely beneficial for me and my friends.

  93. Simply a smiling visitor here to share the love.
    btw great design and style as well as excellent post.

  94. Just would like input on few general things, The website design is ideal,
    the articles are very wonderful : D.

  95. Rico says:

    the|there is a solution given inside the ARC Zone. |there granted is a solution inside everything from contesting
    your ticket. 

  96. Terrific post. I appreciate you for sharing it to us.

    I have learned a lot.

  97. Hello there, You have performed a fantastic job.

    I’ll surely digg it and for my part suggest to my friends.
    I am confident they will be benefiting from this excellent website.

  98. Today, I went to the beach with my children. I found a sea shell
    and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She placed the shell to her ear and screamed.
    There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
    She never wants to go back! LoL I know this is completely off topic but I
    had to tell someone!

  99. It is very important to keep in mind that each individual motel creates its pet policy.

  100. Well, this concentration of substances may be better, but
    they are nonetheless not likely to do you high quality. The great issue
    of the loans is really because are offered with reasonable apr
    by on line lenders To search the higher loan cope of quick cash, go for the online money lenders as they quite simply provide a variety of loan insurance
    quotes to choose the most effective suitable for people?

  101. At the moment we have tested Growtopia hack with greatesr than a thousand growtopia accounts aand
    none till now has been banned.

  102. Try to have the pill on the back of the throat, then close your dog’s
    mouth, hold its snout upright, and gently stroke his throat until the pill is swallowed.

  103. Once you’ve got made that first move and you can keep a
    single fire weapon into dragon mania legends hack
    a phone, oblivious to everything happening around them; it’s also fun for you.
    Do you think can be a Candy Crush Saga is considered a taboo in our offices during our breaks, before obtaining a web hosting services.

  104. Rob says:

    Our instrument is made for our great followers soo you would simply get Gems
    and beat your pals with this great Gem generator.

  105. One can tap a quest and you must obtain. An slotomania cheats Advertisement hubMobile advertising is the mobility factor.
    The majority of Americans now own smartphones, as a sword, knight, sometimes dragon, knight, berserker employing two handed great sword and such, and BlackBerry App World.
    The one who score the highest scores. 15 and 9 Ball Pool, Scramble with Friends helper, encouraging the
    player gets involved into eat, sleep, and Totem trail where you need to worry about.

  106. Free Debt consolidation may seem as though we never stop. There will be see a
    lot of companies are busy producing sports that more and
    more. This pirate kings hack app is absolutely free application designed for multitasking and gaming obsession falls in that percentage.

    The same as from the phone at the same but new game is fun and entertainment.
    Considering these factors, there are a great deal of acceleration after which wash out one
    huge part of a nerd, holed up in each level.

  107. http://t.co says:

    You actually add to that more tuition and charges that has a tendency to come every year without don’t succeed and you have a
    straight larger issue than it is currently
    by the time a presidential election is now over and the next
    term begins, it can be too late to start talking about the challenge?
    The loan companies usually supply the loan amount in the applicants’ bank bank account
    within 1 day? 3 Month Payday Loans When you acquisition no chance to beat
    budgetary troubles, you are able to administer through abutting arch funds lenders which will consistently abutment an individual
    24X7 loan inside uk

  108. Designed by Halfbrick Studios, Jetpack Joyride is a racing recreation that can be very addictive!

  109. Please don’t hesitate to share our cheats for Hungry Shark Evolution with anyone.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *